nieuws

Zomerserie (15) – Charles Staats (DAS): ‘Het zit in ons DNA om te innoveren’

Branche 1050

Hartje zomer brengt amweb traditiegetrouw een serie interviews met mensen uit de verzekeringssector. Hoe beleefden zij 2017 tot nu toe, en wat staat de branche nog te wachten? Charles Staats, commercieel directeur van DAS, ziet graag een verzekeraar in de voorbeeldlijstjes met innovatieve bedrijven. “Ik ben benieuwd wie dat gaat worden: wij gaan die uitdaging in elk geval aan.”

Zomerserie (15) – Charles Staats (DAS): ‘Het zit in ons DNA om te innoveren’

Wat hebben jullie bereikt in de eerste helft van het jaar, waar ben je trots op?
Allereerst, ik ben ontzettend trots op de prestaties van onze medewerkers. Zij hebben continu oog voor de emoties bij klanten die vaak schuil gaan achter juridische en creditmanagement issues. In de eerste helft van dit jaar hebben wij op alle drie de business lines van DAS – rechtsbijstandverzekeringen, creditmanagementdiensten en juridische dienstverlening op basis van een fixed fee – nieuwe diensten geïntroduceerd die aansluiten bij de behoefte van onze klanten. Ook hebben wij klantprocesverbetering doorgevoerd.

Daarnaast ben ik trots op het succes van ons DAS Select Programma, waarbij we intensief samenwerken met distributiepartners met een groot zakelijk bestand. We helpen ondernemers met het voorkomen en oplossen van juridische of debiteurenrisico’s. In de tweede helft van 2017 doen we hier, samen met het intermediair, nog een schepje bovenop met de introductie van Business Club DAS. Dit is een service voor het mkb waarin al onze diensten zijn samengevoegd en die perfect te combineren is met een zakelijke rechtsbijstandverzekering.

Ons krediet- en data-informatiebedrijf EDR verdient ook een pluim. We zien in toenemende mate dat ook het verzekeringssegment gebruikmaakt van onze datatoepassingen voor bijvoorbeeld claimbeheersing en klantloyaliteit. Tot slot ondersteunen we circa 80% van de bedrijven in het verzekeringssegment bij het terugdringen van debiteurenrisico’s. Begin dit jaar is ons bedrijf Cannock Chase gestart met de uitvoering van het gehele facturatie- en debiteurenbeheerproces van een grote pensioenuitvoerder, waarbij wij een aanzienlijke kostenbesparing realiseren voor deze klant.”

Waar ben je privé trots op?
“Daar is maar een antwoord op: onze twee dochtertjes van 5 en 7. Elke dag is het genieten van hun  onbevangen blik op hun wereldje en de flinke dosis eigenzinnigheid. En, zij hebben dit jaar ook nog hun zwemdiploma B gehaald.”

Wat was het meest memorabele nieuws in de branche tijdens de eerste helft van het jaar?
“We kunnen er niet omheen en ik denk dat veel mensen dit nieuws zullen noemen: de overname van Delta Lloyd door Nationale-Nederlanden. Het laat zien dat de markt enorm in beweging is. Daarbij ook opgemerkt dat ik bij een aantal verzekeraars een positieve energie en uitstraling zie en men stevig bouwt aan imagoverbetering, procesverbetering en innovatie.”

Hoe hebben jullie je als bedrijf voorbereid op de tweede helft?
“Onze belangrijkste focuspunten voor dit jaar zijn innovatieve dienstverlening, groei in het mkb en constante focus op klanttevredenheid. We hebben in 2016 de Scrum-methodiek omarmd en zien deze aanpak groeien binnen ons bedrijf en daarmee ook de snelheid van realisatie van veranderingen en betere aansluiting op klantwensen.”

Waar ga je tijdens de zomervakantie beslist niet aan denken, iets dat aan je werk gerelateerd is?
“Ik kan geen werkgerelateerde items noemen waar ik niet aan zou willen denken. Uiteraard wachten na de zomer verschillende uitdagingen die ook tijdens een vakantie door mijn hoofd schieten. Dat zet je niet uit en dat hoeft ook niet. Sterker nog, door afstand te nemen en in een andere omgeving te zijn, ontstaan juist frisse ideeën.” 

Voor het eerst gratis roamen in de EU: fijn, kan ik lekker doorwerken aan het strand, of: so what, mijn apparaten staan de hele vakantie in de vliegtuigmodus?
“Uiteraard staat in de vakantie de familie en ontspanning centraal, daarnaast is er ruimte om af en toe mail te lezen en daar waar nodig actie te ondernemen. Ik heb goede mensen om mij heen die tijdens mijn vakantie het fort bewaken, maar uiteraard blijf ik altijd bereikbaar.”

Wat zijn je verwachtingen voor de verzekeringsbranche, wat worden de komende maanden de issues?
“Ik heb veel contact met collega’s binnen de sector, maar ook daarbuiten zoals bestuurders van energiebedrijven en telecomaanbieders. Allemaal zijn we bezig om antwoorden te vinden op een nabije toekomst die sterk onderhevig is aan veranderende technologie en veranderend klantgedrag. Er is een intensieve zoektocht naar fintech-bedrijven, start-ups en big-datatoepassingen. Ook wij  anticiperen op de veranderingen. DAS is sinds haar oprichting altijd een innovator geweest. Zo zijn we tien jaar geleden naast rechtsbijstand gestart met de opbouw van een creditmanagementbedrijf dat is uitgegroeid tot een bedrijf met ruim duizend specialisten. Ook leveren we sinds enkele jaren direct juridische hulp zonder verzekering. En tot slot noem ik de ontwikkeling van ons databedrijf met recent de versterking door de overname van Assensia, de marktleider in Nederland op het gebied van credit analytics. Het zit dus in ons DNA om binnen ons specialisme te innoveren. Het zou mooi zijn dat binnen redelijke termijn in de voorbeeldlijstjes van innoverende bedrijven naast Coolblue en Bol.com een verzekeraar wordt toegevoegd. Ben benieuwd wie dat gaat worden: wij gaan die uitdaging in elk geval aan.”

Welke strategie gaan jullie in de tweede helft van het jaar volgen?
“Dezelfde strategie als in de eerste helft van het jaar om onze doelen te realiseren. Innovatie, groei en de klant centraal stellen zijn onze focuspunten.”

Wat hoop je dat DAS bereikt in de tweede helft?
“Onze klanten zijn het uitgangspunt bij alles wat wij doen. Wij blijven streven naar verdere verbetering van de klantbeleving. Door onszelf steeds weer af te vragen wat de toegevoegde waarde is voor de klant.”

Tot slot: heb je persoonlijke doelstellingen voor de rest van het jaar, werk of privé?
“Ik vind het momentum waarbinnen we nu als bedrijf opereren met alle ontwikkelingen superinspirerend. Ik zie het als een voorrecht om een grote bijdrage te leveren aan de beweging waarin we zitten en een concrete bijdrage te leveren aan realisatie van ambities. Privé hebben we plannen voor een verbouwing. Er zijn mensen die daar bloednerveus van worden. Ik kijk oprecht uit naar de koffiemomenten ’s ochtends vroeg met vakmannen en geniet van hun talent: mooie dingen maken met je handen.”

Lees ook eerdere afleveringen van de zomerserie.

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.