nieuws

Zomerserie (9) – Enno Wiertsema (Adfiz): ‘Optimisme in de branche komt terug’

Branche 861

Hartje zomer brengt amweb traditiegetrouw een serie interviews met mensen uit de verzekeringssector. Hoe beleefden zij 2017 tot nu toe, en wat staat de branche nog te wachten? Directeur Enno Wiertsema van branchevereniging Adfiz volgt het fusieproces van NN en Delta Lloyd op de voet. Hij ziet een sterke speler ontstaan die advies hoog in het vaandel heeft staan. “Tegelijk zijn we beducht voor verdere verschraling van het aanbod.”

Zomerserie (9) – Enno Wiertsema (Adfiz): ‘Optimisme in de branche komt terug’

Wat hebben jullie bereikt in de eerste helft van het jaar, waar ben je trots op?
“Het afgelopen halfjaar hebben we veel leden gesproken tijdens ledenbezoeken en evenementen, in commissies en stuurgroepen en via ledenvragen en ons meldpunt klachten. En dan ontstaan mooie resultaten waar we als vereniging trots op mogen zijn. Onze Whitepaper ‘Kiezen voor Kwaliteit’ bijvoorbeeld, waarin we een gezamenlijke visie op kwaliteit formuleren. En natuurlijk het uniforme uitvraagformulier WGA ERD. Deze is flink vereenvoudigd en is nu ook goedgekeurd door de Autoriteit Persoonsgegevens. Een mooie tool die beschikbaar is voor alle adviseurs.”

Waar ben je privé trots op?
“Mijn kinderen natuurlijk.”

Wat was het meest memorabele nieuws in de branche tijdens de eerste helft van het jaar?
“De overname van Delta Lloyd door NN. Dit heeft een enorme impact in de markt en ik volg de ontwikkelingen op de voet. Enerzijds verdwijnt er door de overname een grote verzekeraar met wie we als onafhankelijk adviseurs goed konden samenwerken. Anderzijds ontstaat door de combinatie een heel grote en sterke speler in de markt die de waarde van advies hoog in het vaandel heeft. Tegelijk zijn we beducht voor verdere verschraling van het aanbod. Het is toch weer een aanbieder minder. Er moet voor klanten wel genoeg te kiezen blijven. Ook in specifieke segmenten.”

Waar ga je tijdens de zomervakantie beslist niet aan denken?
De formatie. Het zou me verbazen als ze er tijdens mijn vakantie uitkomen. En als ik terug ben, ben ik binnen een dag op de hoogte van de actuele situatie.”

Voor het eerst gratis roamen in de EU: fijn, kan ik lekker doorwerken aan het strand, of: so what, mijn apparaten staan de hele vakantie in de vliegmodus?
Doorwerken aan het strand natuurlijk! Mijn telefoon, iPad en laptop staan nooit in de vliegtuigmodus. Ik vind mijn werk veel te leuk om iets te moeten missen.”

Wat zijn je verwachtingen voor de verzekeringsbranche, wat worden de komende maanden de issues?
Ik wil en verwacht dat er echt stappen op het gebied van ketenintegratie worden gezet. We zijn doorlopend in gesprek met aanbieders en leveranciers. Ook verwacht ik meer rust in de regelgeving door de vorming van een nieuw kabinet. De vele maatregelen van de afgelopen jaren hebben flinke impact op de sector gehad. En ik verwacht dat het vertrouwen in de branche weer verder toeneemt.  In ieder geval zijn dit allemaal zaken waar Adfiz zich keihard voor zal inzetten, zodat de markt zijn werk kan doen.”

Welke strategie gaan jullie in de tweede helft van het jaar volgen?
Dezelfde strategie als de afgelopen tijd. Continu kijken met marktpartijen naar wat wél mogelijk is, met aandacht voor ieders belangen. Hard werken in stille diplomatie en daarbij toch zorgen dat de leden elke dag weten waar we voor hen mee bezig zijn.”

Wat hoop je dat Adfiz bereikt in de tweede helft?
“De vereniging begint weer te bruisen en het optimisme in de branche komt terug. Ik hoop dan ook dat, nog meer dan in het eerste halfjaar, veel kwalitatief goed georganiseerde adviseurs hun weg (weer) weten te vinden naar het Adfiz–lidmaatschap.”

Lees ook eerdere afleveringen van de zomerserie.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.