nieuws

Zomerserie (10) – Marieke van Zuien (Cardif): ‘Ik ben benieuwd of ze onderconsumptie meenemen bij evaluatie provisieverbod’

Branche 1477

Hartje zomer brengt amweb traditiegetrouw een serie interviews met mensen uit de verzekeringssector. Hoe beleefden zij 2017 tot nu toe, en wat staat de branche nog te wachten? BNP Paribas Cardif introduceerde afgelopen halfjaar de Hypotheek Aflos Verzekering. Commercieel directeur Marieke van Zuien hoopt dat dit product de nieuwe standaard wordt bij het afdekken van hypotheekgerelateerde risico’s.

Zomerserie (10) – Marieke van Zuien (Cardif): ‘Ik ben benieuwd of ze onderconsumptie meenemen bij evaluatie provisieverbod’

Wat hebben jullie bereikt in de eerste helft van het jaar, waar ben je trots op?
Ik ben er heel erg trots op dat we na anderhalf jaar heel hard werken de Hypotheek Aflos Verzekering in de markt hebben gezet. Een eenvoudig confectieproduct met een toegankelijke prijs. Daarmee hebben we afscheid genomen van de oude woonlastenbeschermers en zijn we klaar voor de toekomst. Een grote mijlpaal voor ons als nicheverzekeraar.”

Waar ben je privé trots op?
“Enkele weken geleden zwom ik de Rotterdam City Swim om geld op te halen voor de Daniël den Hoed Stichting. Dat ging lekker en gaf me een heel voldaan gevoel. Daarnaast ben ik ontzettend trots op hoe mijn zoontjes het dit jaar weer super gedaan hebben op school en met hun hobby’s – die ontwikkeling mogen zien is fantastisch.”

Wat was het meest memorabele nieuws in de branche tijdens de eerste helft van het jaar?
“Het is mij opgevallen dat er de eerste helft van 2017 veel vrouwen zijn benoemd in bestuursfuncties. Recent is bijvoorbeeld Else Bos toegetreden tot de directie van DNB en Georgette Fijneman is aangetreden als nieuwe divisievoorzitter bij Zilveren Kruis. Dat vind ik een zeer positieve ontwikkeling, want we roepen natuurlijk al enkele jaren dat het beter kan, maar er lijkt de laatste tijd ook serieus wat te gebeuren!”

Hoe hebben jullie je voorbereid op de tweede helft?
In februari zijn we begonnen met de uitrol van de Hypotheek Aflos Verzekering via een beperkte groep van bemiddelaars. Van hen en van andere belanghebbenden ontvangen we veel waardevolle feedback over ons nieuwe product. Die feedback, samen met onze eigen eerste ervaringen, gebruiken we om in de tweede helft van het jaar de Hypotheek Aflos Verzekering blijvend op de kaart te zetten. En dat moet lukken, vooral nu we ook zien dat de eerste softwareleveranciers ons product hebben opgenomen in de adviespakketten. De integratie van ons product in de bestaande systemen is een van de belangrijkste voorwaarden om ons product echt de status van de nieuwe standaard te geven. Dat dat nu bij de eerste pakketten gebeurt, vind ik een bijzonder positieve ontwikkeling.”

Waar ga je tijdens de zomervakantie beslist niet aan denken, iets dat aan je werk gerelateerd is?
“De afgelopen periode is voor ons heel waardevol, maar ook pittig geweest. We hebben radicale keuzes moeten maken, wat ook minder leuke activiteiten tot gevolg had. Zo hebben we een aantal van onze producten uit de markt gehaald en onze organisatiestructuur aangepast aan de nieuwe marktsituatie. Ik ben uiteraard wel blij dat we hierdoor een nieuwe start hebben kunnen maken. Maar op vakantie denk ik liever aan hoe we vooruit gaan in plaats van aan de weg die we hebben afgelegd.”

Voor het eerst gratis roamen in de EU: fijn, kan ik lekker doorwerken aan het strand, of: so what, mijn apparaten staan de hele vakantie in de vliegtuigmodus?
“Ik ben wel behoorlijk ‘always on’ in het dagelijks leven, dus ook op vakantie blijf ik in contact met alles en iedereen. Maar wat mijn werk betreft kan ik gelukkig goed loslaten en vertrouwen op anderen. Dat hoop ik in de bergen van Oostenrijk ook zeker te doen.”

Wat zijn je verwachtingen voor de verzekeringsbranche, wat worden de komende maanden de issues?
“De evaluatie van het provisieverbod gaat steeds verder vorm krijgen. Ik ben erg benieuwd wat de uitkomsten daarvan zijn, want dit heeft op ons een behoorlijke impact gehad. En dan ben ik vooral benieuwd of ze ook de bijeffecten van het provisieverbod, zoals onderconsumptie, meenemen in de evaluatie.”

Welke strategie gaan jullie in de tweede helft van het jaar volgen?
“We gaan zorgen voor een optimale inbedding van onze Hypotheek Aflos Verzekering in de praktijk van het hypotheekadvies, zodat we een groot succes kunnen maken van ons product.”

Wat hoop je dat BNP Paribas Cardif bereikt in de tweede helft?
“Dat de Hypotheek Aflos Verzekering het voorbeeld gaat zijn van betalingsbescherming nieuwe stijl. Ons doel is helder: ons product wordt de nieuwe standaard bij het afdekken van hypotheekgerelateerde risico’s.”

Tot slot: heb je persoonlijke doelstellingen voor de rest van het jaar, werk of privé?
Ik blijf altijd op zoek naar nieuwe uitdagingen en in mijn sportieve team bij BNP Paribas Cardif zoeken we die vaak samen op, ook buiten het werk. We hebben nu bedacht een (mini-)triatlon te gaan proberen, dus ook daar ben ik voor te porren, proberen kan altijd!”

Lees ook eerdere afleveringen van de zomerserie.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.