nieuws

Vivat zet ambitie hoog in: eind 2017 in top 5 innovatieve verzekeraars

Branche 1749

Vivat zet hoog in wat innoveren betreft. Tijdens de Vivat Innovation Day, die vandaag in Amsterdam werd gehouden voor financieel adviseurs, sprak CEO Ron van Oijen zijn ambitie uit: “Aan het einde van het jaar willen we bij de top 5 horen van de meest innovatieve verzekeraars.” Een pittige doelstelling, zo vonden ook de financieel adviseurs die am: sprak, maar Van Oijen is er zeker van dat hij dat waar gaat maken: “Ik heb geleerd dat je altijd hoge ambities moet hebben.”

Vivat zet ambitie hoog in: eind 2017 in top 5 innovatieve verzekeraars

Van Oijen liet daarbij de resultaten zien van de am: top 10 meest innovatieve verzekeraars waarin Vivat ontbreekt. “In geen enkel lijstje van am: komt Vivat voor. De consument selecteerde ons niet, de verzekeraars niet en ook het intermediair niet. Dat gaan we veranderen. We hebben nog een hele weg te gaan. We lopen achter, maar we maken progressie.”

Alleen ga je deze wedstrijd niet winnen

Vivat organiseerde dit jaar voor het eerst de Vivat Innovation Day. Die Innovation Day werd drie keer ingezet, twee keer voor het eigen personeel waarbij gemiddeld 600 man en vrouw per dag aanwezig waren en vandaag een Innovation Day voor de intermediairs. Samenwerking is ‘key’, dat was niet alleen vandaag te horen maar ook tijdens de presentatie van Robert Witteveen, verantwoordelijk voor Strategie en Innovatie bij Vivat, op am:innosurance van 27 juni jongstleden. “Alleen ga je deze wedstrijd niet winnen”, zei hij.

De snelheid van innovatie

Centrale vragen tijdens de Innovation Day waren: ‘welke innovaties hebben impact op de verzekeringswereld’, ‘welke verzekering sluiten consumenten straks af’, ‘hoe pakken we dit aan en hoe gaan we het oplossen?’ Dat innovatie gepaard gaat met snelheid was in het verhaal van bijna elke spreker te horen. Van Oijen: “Het gaat echt snel. Mijn zoon van 14 hoeft straks wanneer hij autorijlessen neemt waarschijnlijk niet eens te leren inparkeren. Daar zullen de sensoren hem wel bij helpen.” De CEO sprak zijn toekomstvisie uit: “Waarin gaan we innoveren: in mobiliteit, auto’s, wonen en werken, vrije tijd en reizen, opbouw en inzet eigen vermogen.”

Innovatie in alle lagen

Van Oijen heeft grote plannen voor Vivat. Behalve de Vivat Academy, waar data scientists worden opgeleid, gaat Vivat ook inzetten op een Vivat Innovation Center, biedt het acceleratorprogramma’s intern aan werknemers aan en zijn er speciale innovation masterclasses opgezet voor het bestuur. Van Oijen betrekt alle lagen bij het innovatieproces. Zijn strategie: zoveel mogelijk digitaal inzetten. Agile werken, moderne technologie omarmen en ideeën die van binnenuit komen via start-upbootcamp-methodieken testen en de meest vruchtbare er van uitwerken. Van Oijen wil de “Coolblue van de verzekeraars worden”, zo zei hij in een gesprek met am:. Naast de ambitie om aan het einde van het jaar in de top 5 van de meest innovatieve verzekeraars terecht te komen heeft Vivat ook een ander groot streven: samenwerken met 250 start-ups. Ook wat die doelstelling betreft, is Van Oijen zelfverzekerd: “Dat gaan we wel halen, we zitten nu al bij de 200.”

Speed is what matters in business

Vivat werkt veel samen met Patrick de Zeeuw, co-founder van Startupbootcamp Global. De Zeeuw was ook één van de sprekers tijdens de Vivat Innovation Day en vertelde hoe hij met Vivat samenwerkt in de corporate start-up engagement. De Zeeuw en zijn netwerk leert de start-ups “om te gaan met de corporate en de corporate om te gaan met de start-ups. Op het snijvlak van grote en kleine bedrijven, daar zit heel veel disruptie. Binnen onze aanpak doen we geen 18 maanden om van pitch tot eerste model te komen, maar slechts 3 maanden. Snelheid is echt heel belangrijk in innovatie. Grote partijen zijn goed in het ontwikkelen van nieuwe producten, maar niet goed in het maken van nieuwe businessmodellen. Ik neem snelle besluiten. Speed is what matters in business.”

Van manager naar mentor

De Zeeuw werkt ook met managers van Vivat. “Wat ik met hen doe is dat ik laat zien dat in een setting als bij ons managen niet aan de orde is, je bent mentor en je geeft ook de ruimte om te experimenteren en ruimte om te kunnen falen”, aldus de start-upgoeroe.  Ruimte voor falen is er binnen corporates niet en als je met innovatie bezig gaat moet je accepteren dat er af en toe ook wordt gefaald.”

Jong Vivat-talent Daan Tolk, verantwoordelijk voor strategische marketing en innovatie, presenteerde een van de resultaten van de corporate start-ups: de app Vigi, te vinden via App Store. Vigi is een ‘on demand’ lifestyle verzekeringsapp voor de millennial. Per dag kan je aangeven wat je wil verzekeren; voor nu is dat alleen nog de smartphone die je bijvoorbeeld even kan verzekeren als je naar een festival gaat. Na de doorontwikkeling komen daar andere producten bij.

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.