nieuws

René Frijters: ‘Er komt geen grote fintech-revolutie’

Branche 113

De man die Alex Beleggingsbank en online bank Knab oprichte, René Frijters, denkt niet dat de markt overspoeld zal worden met fintech-bedrijven die de macht over gaan nemen. Wel zullen er meer fintechs komen die aanvullend werken op bestaande partijen in de financiële sector. Dat zegt Frijters in een interview in het nieuwste nummer van De Actuaris, het vakblad voor verzekeringswiskundigen.

René Frijters: ‘Er komt geen grote fintech-revolutie’

René Frijters zegt in het interview dat hij geen ware revolutie van fintech-bedrijven verwacht voor de bancaire sector. Volgens hem zijn het benodigde kapitaal en de bijbehorende vergunningen lastig te realiseren. Wel verwacht hij dat er kleine initiatieven zullen opkomen die aanvullend zullen werken binnen de financiële sector. Fintechs zijn slim en inspirerend, aldus Frijters. Banken moeten volgens hem ook meer als sparringpartner van de klant gaan optreden.

Begeisterung

Het interview met De Actuaris gaat over leiderschap, precies de reden waarom Frijters een paar maanden geleden brak met Knab. Waarin zijn visie op leiderschap verschilt van die van de online bank, daar gaat hij niet op in. Wel zet hij uiteen wat hijzelf belangrijk vindt. Begeisterung is het sleutelwoord, leiderschap draait om inspiratie, niet om kennis. “Vandaag de dag kun je kennis altijd inhuren, invliegen, inschakelen”, zegt Frijters. “Het komt erop aan dat je dat goed moet kunnen begeleiden.”

Goed leiderschap betekent dat je kunt inspireren en mensen aan je bedrijf kunt binden, vertelt Frijters. Een goed leider staat volgens hem naast zijn mensen, niet erboven, neemt verantwoordelijkheid en moet ook kwetsbaar kunnen zijn. Een voorbeeld van een goed leider vindt de oud-Knab-man Pieter Zwart van Coolblue, omdat die nog regelmatig zelf langs de inpaklijn staat.

Uitkomen voor je fouten

Een voorbeeld uit zijn eigen carrière geeft Frijters ook. Bij Alex had hij te maken met grote automatiseringsproblemen. Hij stuurde klanten geen brief daarover maar huurde de Beurs van Berlage af om 300 boze klanten toe te spreken. Zo draaide hij boosheid om in betrokkenheid, blikt hij terug. Tegen De Actuaris: “Dat is leiderschap. Durven uitkomen voor je fouten en het samen met je klanten oplossen.”

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.