nieuws

Hoe opereren intermediairs in kleine kernen?

Branche 1254

Hoewel demografen een verdergaande verstedelijking voorspellen, zien financieel adviseurs in kleine kernen – waar soms de buurtsuper al is verdwenen – nog voldoende klantenpotentieel. Dat vertellen vier adviseurs die gevestigd zijn in kleine dorpen buiten de Randstad in interviews met am:magazine. “Bij ons kun je binnenstappen om even een kopje koffie te drinken.”

Hoe opereren intermediairs in kleine kernen?

Download hier de gratis bundel Intermediairs in de regio.

“Ik heb het gevoel dat mensen naar kleinere partijen verlangen”, zegt Johan Kleisman in am:magazine. Hij runt in het Twentse Lonneker (1.800 inwoners) een tweemanskantoor met zo’n 2.000 klanten en een filiaal van RegioBank. “Grote banken waar je tegen een pilaar moet roepen voor er iemand van boven komt om je te helpen, vinden mensen afstandelijk. Bij ons kun je binnenstappen om even een kop koffie te drinken. Dat vinden mensen fijn.”

Fysiek geld

Dezelfde ervaring heeft Robert Kersten, de eigenaar van het gelijknamige assurantiekantoor in het Brabantse Oeffelt (2.350 inwoners) met 2.000 verzekerings- en hypotheekklanten. Bij hem komen voor bankzaken vooral ouderen die geld willen opnemen of storten of een rekening willen betalen. “Plekken waar je dat kunt doen met fysiek geld zijn er eigenlijk niet meer. Ook het openen van een spaarrekening voor een kind of kleinkind is een handeling waarvoor veel mensen graag nog naar kantoor komen. Dat geldt ook voor advies over sparen of hypotheken.”

Banden veel hechter

In kleinere kernen profiteren adviseurs vaak van de hechte dorpsgemeenschap, vertelt Marc van Hiel uit Stiens (7.640 inwoners) van kantoor Bij de Leij. Het Noord-Friese dorp ligt dicht bij Leeuwarden, maar bang voor concurrentie van kantoren uit de grote stad is hij niet. Het zal ze niet makkelijk vallen nieuwe klanten te werven, denkt Van Hiel. “Klanten komen hier rustig even aanwaaien, ze kennen het kantoor al zo lang. In een dorp zijn de banden met een tussenpersoon veel hechter dan in de stad.”

Vlamingen

Alexander de Visser uit het Zeeuwse Heikant (1.200 inwoners) heeft die inloopfunctie niet, al zijn klanten ook bij hem thuis welkom voor hypotheekadvies. Meestal zit hij op de weg, onderweg naar klanten. De Visser heeft geen last van het lage inwonertal van Heikant, waar de buurtsuper al is verdwenen. “Omdat ik naar de klanten toe ga, kan ik klanten in de hele oostelijke kant van Zeeuws-Vlaanderen bedienen.”

Hij heeft bovendien de luxe van groei van over de grens: een aanzienlijk deel van zijn klanten bestaat uit Vlamingen die zich in Zeeland vestigen. De tijd dat Nederlanders in België gingen wonen omdat dat fiscaal aantrekkelijk was, is volgens De Visser voorbij. “Het zijn nu eerder de Belgen die net over de grens in Nederland komen wonen.”

Benieuwd naar de complete interviews met adviseurs Alexander de Visser, Robert Kersten, Johan Kleisman en Marc van Hiel? Ze verschenen eerder in nummer 33 van am:magazine en zijn nu speciaal gebundeld in deze gratis download.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.