nieuws

Bedreigde verzekeraars tussen droom en daad bij keuze voor insurtech

Branche 1548

Ruim vier op vijf verzekeraars ziet de omzet in meer of mindere mate in gevaar komen door technologische ontwikkelingen. Dit blijkt uit onderzoek van accountants- en advieskantoor PwC. Toch zien de maatschappijen nog veel hobbels bij het daadwerkelijk investeren in zogeheten insurtechoplossingen. 

Bedreigde verzekeraars tussen droom en daad bij keuze voor insurtech

Uit het onderzoek blijkt 86% van de verzekeraars  zijn omzet in gevaar ziet door nieuwe technologieën in de sector. Het merendeel van de verzekeraars (56%) verwacht dat tot 20% van zijn omzet gevaar loopt door insurtech. Een op de vijf meent dat dit op kan lopen tot 40%, en 10% schat het risico nog hoger in. “Naast risico’s zien verzekeraars nu in toenemende mate kansen. Ruim de helft (52%) geeft innovatie een belangrijke plek in zijn beleidsstrategie. Ook zijn verzekeraars actiever dan voorheen in het volgen van en reageren op innoverende technologieën’, zegt Bas van de Pas, verzekeraarsexpert bij PwC.

Regels en personeel

Het merendeel van de ondervraagde verzekeraars wil daarom in deze zogenoemde insurtech investeren. Toch is 63% huiverig om met start-ups samen te werken, omdat ze bezorgd is over regulering en dataprivacy. Daarnaast heeft 87% van de verzekeraars moeite om personeel te vinden en behouden dat over insurtech vaardigheden beschikt.

Investeringen komend jaar

Verzekeraars die wel durven te investeren willen dat vooral doen in data-analyse, blockchain en mobiele applicaties. 94% van de verzekeraars vindt innovatie op het gebied van klantinteractie en risico-inzicht het belangrijkst. Om dat te bewerkstelligen, gaat 84% komend jaar vooral investeren in data-analyse. Bijna de helft krijgt daarbij hulp van een insurtechpartner. “Die bedrijven helpen verzekeraars data beter te benutten. Hiermee kunnen verzekeraars bijvoorbeeld nieuwe marktsegmenten aanboren, schades en dus claims voorkomen of producten verbeteren doordat ze de klant beter begrijpen”, aldus Van de Pas.

Claimprocessen automatiseren

Blockchain wekt ook de interesse van verzekeraars, bijvoorbeeld om claimprocessen verder te automatiseren. 68% wil die technologie in 2018 in zijn productiesysteem hebben. Toch loopt het momenteel nog geen storm: het komende jaar gaat 8% erin investeren.

Digitale interactie

Op het gebied van digitale interactie is volgens de verzekeraars nog veel te behalen. 16% van de klanten neem contact op met hun verzekeraar via een app, 25% via de website. Verzekeraars verwachten echter dat dit de komende jaren oploopt tot boven de 80%, waardoor investeringen hoognodig zijn. Ruim de helft (58%) gaat daar komend jaar mee aan de slag.

 

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.