nieuws

AFM: ‘Leg in reclame verschil tussen sparen en beleggen uit’

Branche 593

De Autoriteit Financiële Markten (AFM) wil dat aanbieders van beleggingsproducten in hun reclames duidelijk zijn over de verschillen tussen sparen en beleggen en dat de risico’s worden benoemd. De toezichthouder zegt de laatste tijd veel reclames te zien waarbij beleggen wordt gepresenteerd als alternatief voor sparen, terwijl niet wordt ingegaan op de verschillen.

AFM: ‘Leg in reclame verschil tussen sparen en beleggen uit’

Vanwege de lage rentestand worden spaarders in veel reclames aangespoord met hun spaargeld te gaan beleggen, constateert de AFM. De toezichthouder stoort zich aan vergelijkingen tussen het rendement op beleggingen en de spaarrente, waarbij onvoldoende duidelijk wordt wat de verschillen tussen de twee typen producten zijn.

Misleiding

De AFM wijst erop dat ze een maatregel kan opleggen als aanbieders misleidende reclames gebruiken. De waakhond wil dat consumenten op basis van de juiste uitgangspunten een keuze maken voor beleggen of sparen. Informatie in reclames moet correct en duidelijk zijn en mag de consument niet misleiden. De informatie moet bovendien op een begrijpelijke, vindbare en evenwichtige wijze worden gepresenteerd.

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.