nieuws

‘Voor generatie Z is de hypotheekadviseur een app’

Branche 1311

Kunstmatige intelligentie, machine learning, blockchain, chatrobots. Deze technologieën kwamen ruimschoots aan bod in de workshops tijdens am:innosurance. Zo zagen de congresgangers hoe je met IBM Watson een digitale dialoog kunt opzetten, hoe kunstmatige intelligentie kan leiden tot beter preventieadvies bij een AOV en hoe generatie Z in de toekomst een hypotheek afsluit.

‘Voor generatie Z is de hypotheekadviseur een app’

Directeur Gert Vasse en zijn collega Dennis Boesser van fintech Yellowtail Consulting gaven een workshop met de titel ‘Worden de adviseur en robot vriendjes van elkaar?’ De twee stelden de vraag hoe generatie Z over een paar jaar op zoek zal gaan naar een hypotheek en wat voor advies zal die daarover wel of niet in willen winnen?’

Vasse: “In de oude situatie werden jonge starters onder begeleiding van een adviseur meegenomen in de bureaucratische reis naar een hypotheek met als een beloning de financiering van hun droomhuis. De adviseur hield het overzicht en verstrekte alle mogelijke opties, de klant gaf het akkoord. Met de nieuwe generatie starters lijken de rollen omgedraaid, ze zoeken alles op het internet zelf op.”

Boesser, bijna afgestudeerd maar momenteel zelf nog student, ontwierp een hypotheekaanvraag-app (SayFINN) met chatfunctie. Met de app wil Boesser inspelen op de toekomstige wens van generatie Z. “Je logt in met je Digi-D, financiële informatie wordt gedeeld via Ockto en op basis van die gegevens en een aantal vragen die de robot via de chatfuncties aan je stelt krijg je heel snel een indicatie van wat je zou kunnen lenen. De app zou de adviseur kunnen vervangen.”

Voorspel je volgende claim

Marco de Jong van Experience Data ging in zijn workshop ‘Over vallen en opstaan’ in op de toepassingen van kunstmatige intelligentie (AI) in de verzekeringsbranche. Die zijn er volop, zo liet hij zien. Een fijnmazig datamodel helpt je schades voorspellen op basis van klantprofielen. Dat kan gevolgen hebben voor je acceptatiebeleid. AI kan bovendien leiden tot betere preventieadviezen of geheel nieuwe producten.

De Jong begon met dat laatste. Hij liet een woordwolk zien rondom letselschades en aansprakelijkheid. Opvallend groot daarin stond ‘hond’. “Zulke woordwolken kun je gebruiken in je voorspelmodel. Stel dat je in de data van al je schademeldingen ziet dat relatief veel letselschades te maken hebben met honden. Misschien doet dat je besluiten een nieuw product voor huisdierenverzekeringen te maken.”

Ook liet De Jong zien hoe zijn model kan voorspellen wat de volgende schade wordt van een polishouder met een arbeidsongeschiktheidsverzekering. “Een model dat gebruikmaakt van AI kan zeggen: deze klant is zijn claimcarrière met deze klacht begonnen; dan is de kans zoveel procent dat dit zijn volgende klacht is. Dat betekent dus dat je veel gerichter preventie in kunt zetten. Je weet dan bij welke klanten het zin heeft om ze bijvoorbeeld door te verwijzen naar een ergotherapeut.”

Proactief naar je klanten met IBM Watson

“Wil je een consument verrassen, dan heb je data nodig.” Die boodschap gaf directeur Bram Doveren van Colimbra de toehoorders mee tijdens zijn sessie ‘De digitale adviseur – vandaag, morgen of nooit?’.

Het IT-bedrijf, eerder dit jaar overgenomen door het Amerikaanse Solera, experimenteert al geruime tijd met IBM Watson- technologie om te kijken wat de mogelijkheden zijn voor het adviestraject. Doveren liet aan het publiek zien hoe je door middel van IBM Watson een digitale dialoog kunt opzetten. Daar komt nog wel wat zelfwerkzaamheid bij kijken want Watson is hoofdzakelijk getraind in Engels. De ‘machine’ kan wel een PDF met polisvoorwaarden inlezen en aangeven waar de opgegeven zoekwoorden staan, maar hij begrijpt de Nederlandse voorwaarden nog niet.

Doveren is ervan overtuigd dat chat het dominante  communicatiekanaal  voor de adviseur wordt. Hij benadrukt daarnaast het zelflerende aspect van IBM Watson. Van data ga je naar inzicht en vervolgens actie. “Het maakt het mogelijk om basis van informatie die de chat oplevert de klant veel proactiever te benaderen.”

Bekijk hier de foto’s van am:innosurance 2017

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.