nieuws

‘Vlot innoveren? Doe het buiten je organisatie’

Branche 1410

Verzekeraars die snel en succesvol willen innoveren, doen er verstandig aan innovatie buiten hun eigen organisatie te organiseren. Dat oordeelde het publiek tijdens het congres am:innosurance, dinsdag in Fort Voordorp (bij Utrecht). De bezoekers dachten in een interactieve ‘Innovatie Booster’ mee met Centraal Beheer, Vivat en NN. De verzekeraars waren eensgezind in hun visie dat samenwerking met andere partijen cruciaal is. “Alleen ga je deze wedstrijd niet winnen.”

‘Vlot innoveren? Doe het buiten je organisatie’

Dat zei Robert Witteveen (bij Vivat verantwoordelijk voor strategie en innovatie). Zijn collega’s Kokke van der Werf (directeur van Sparklab van NN) en Linda Nieuwenhuizen (manager van innovatielab Lab55 van Centraal Beheer) deelden die mening in vergelijkbare bewoordingen. Toch verschillen de drie verzekeraars in hoe ze innovatie organiseren. Sparklab staat buiten NN (ook fysiek, in de Caballerofabriek), terwijl Vivat vooralsnog alles binnenshuis doet. Centraal Beheer kiest met Lab55 voor een tussenvorm, een innovatielab aan de rand van de organisatie.

Vivat op achterstand

Tijdens de Innovatie Booster activeerden dagvoorzitter Maarten Bouwhuis en Patrick van der Pijl, CEO van Business Models Inc., de denkkracht van de bezoekers van am:innosurance. Met het idee:  400 mensen weten meer dan drie. Kunnen zij deze verzekeraars helpen met innovatie? Het was Witteveen die van het publiek wilde weten of Vivat er verstandig aan doet innovatie ook buitenshuis onder te brengen. Hij is zoekende, zo bleek. “We hebben op innovatiegebied een achterstand opgebouwd”, gaf hij toe. Inmiddels kent de verzekeraar wel een Innovatie Board die wekelijks bijeenkomt. Ook heeft een “explosie aan ideeën” geleid tot samenwerking met 100 start-ups.

Snelheid in je ontwikkeling houden, noemden de congresgangers in Fort Voordorp de belangrijkste reden om te innoveren buiten de staande organisatie. Dat je dan ook over een dedicated budget kunt beschikken en je automatisch afstand creëert van conservatieve collega’s, zijn volgens de bezoekers van am:innosurance minder zwaarwegende redenen, al speelden die overwegingen ook een rol.

Hobbyclubje

Nadelen van innovatie los van het moederbedrijf droeg het publiek ook aan. De belangrijkste: een gebrek aan draagvlak bij die moederorganisatie. Of zoals een NN-medewerker in de zaal opmerkte: “Een extern innovatielab wordt al gauw gezien als een hobbyclubje.” Op het podium zei Kokke van der Werf dat het verschil uitleggen tussen de twee werelden een van de lastigste dingen is. “Ik voel me soms schizofreen, omdat ik een van de weinigen lijk die dat verschil ziet.” Overigens organiseert Van der Werf regelmatig innovatiemiddagen waarop ze NN-medewerkers laat zien wat er binnen Sparklab gebeurt. Prettig voordeel van innovatie buiten de organisatie, is dat ze niet elke stap hoeft te rapporteren aan het bestuur.

Durf te doen, durf te falen

Linda Nieuwenhuizen van Centraal Beheer moet wel bij het bestuur aankloppen als ze een product in de markt wil zetten. Ze vraagt dan twee jaar om van een nieuw product een succes te maken. “Anders lanceren we het niet.” Lab55 van Centraal Beheer zit een beetje tussen het model-Vivat en -NN in. Het innovatielab opereert aan de rand van moederbedrijf Achmea, en aan die rand werkt het veel samen met start-ups in een interne incubator. “We willen in drie maanden van een idee naar een ready-to-launch-propositie.” Nieuwenhuizens ambitie is per jaar 50 pilots te lanceren. Haar tip aan de congresgangers? “Kies voor open innovatie, samen met de buitenwereld en durf te doen. Durf met klanten aan de slag te gaan, durf te valideren en te testen, maar durf ook te falen. En durf een hartstikke gaaf idee toch los te laten als het niet gevalideerd is.”

Bekijk hier de foto’s van am:innosurance 2017

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.