nieuws

Kifid-voorzitter: ‘Wij zien bij Kifid het topje van de ijsberg’

Branche 1131

Eveline Ruinaard, sinds een aantal maanden voorzitter van de Geschillencommissie van Kifid, wil graag weten hoe groot de totale klachtenberg in de financiële dienstverlening nu eigenlijk is. Ruinaard heeft de leiding over het klachteninstituut waar inmiddels 65 mensen werken en dat gisteren zijn tienjarig bestaan vierde. Minister Dijsselbloem van Financiën feliciteerde en complimenteerde het jubilerende instituut.

Kifid-voorzitter: ‘Wij zien bij Kifid het topje van de ijsberg’

Een paar honderd juristen, financieel dienstverleners en ook consumenten waren gisteren present in Den Haag waar in theater Diligentia het tweede Kifidlustrum werd gevierd. Voorzitter Eveline Ruinaard zei tegen dagvoorzitter Jeroen Smit dat het haar ambitie is om het instituut uiteindelijk overbodig te maken. “Je moet willen dromen als mens”, zei ze.

Voorportaal

Maar voor het zover is wil Ruinaard vooral graag weten waar het Kifid staat. “Is wat wij bij het Kifid zien het topje van de ijsberg? Is er veel meer aan de hand? Ik denk het wel. We weten natuurlijk wat er hier binnenkomt, maar we weten niet hoe groot het voorportaal is. En we weten ook niet of mensen in dat voorportaal goed zijn geholpen of dat ze zijn vastgelopen en het er bij hebben laten zitten.”

Openheid

Ruinaard zou dan ook graag zien dat de 8000 aangesloten financieel dienstverleners daar openheid over geven. “Wat is hun beeld? Ook daar moet data verzameld worden. Dan krijgen we een compleet beeld en dan weten we ook hoe groot het aandeel van Kifid is in die totale aantallen.” De voorzitter wil consumenten meer dan nu op het Kifid attenderen. “We zijn best bescheiden geweest maar we zullen meer naar buiten trekken. We willen gevonden worden.” Ook zal het Kifid meer gaan doen aan kennisdeling. “We leren veel en die kennis willen we teruggeven aan de markt.”

Rechtvaardigheid

Minister Dijsselbloem had een videoboodschap voor de zaal. Volgens hem heeft het Kifid zich ‘enorm ontwikkeld’ in de afgelopen jaren. Hij zei verder: “Het instituut heeft inmiddels 8000 financieel dienstverleners aangesloten en neemt jaarlijks duizenden klachten in behandeling. En dat tot grote tevredenheid van die bedrijven en organisaties én ook van de consumenten die met de klacht komen. Dat blijkt uit een recente evaluatie.” Volgens de minister willen klagers vooral gehoord worden. “Het gaat niet alleen om juridisch gelijk. Maar om gehoord worden, om netjes behandeld worden en om een gevoel van rechtvaardigheid. Daar geeft het Kifid veel aandacht aan.”

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.