nieuws

Insurance Europe: Regelgeving staat innovatie in de weg

Branche 478

Nieuwe regels die consumenten moeten beschermen blokkeren de ontwikkeling van de nieuwe producten die juist aan de veranderende klantwenst voldoen. Volgens Sergio Balbinot, voorzitter van de Europese Verzekeringskoepel Insurance Europa zet vooral de vaak forse papierwinkel een rem op innovatie. Balbinot deed zijn uitlatingen eerder vandaag tijdens de negende internationale conferentie van Insurance Europe in het Zwitserse Zurich.

Insurance Europe: Regelgeving staat innovatie in de weg

Balbinot (foto) haalde de Packaged Retail and Insurance-based Investment Products Regulation (PRIIPs) en de Insurance Distribution Directive (IDD) aan als voorbeelden van wetgeving die niet past bij de veranderende wensen van de consument. De regels zorgen er volgens hem voor dat verzekeraars enorme pakken papier moeten aandragen.

161 papieren documenten

“Mensen kopen in toenemende mate hun producten online of mobiel. Desondanks zorgen PRIIPs en IDD ervoor dat consumenten chocola moeten maken van 161 papieren documenten. Past dat bij iemand die een verzekering koopt via een mobiele telefoon? Ik dacht het niet”, aldus Balbinot.

Dezelfde consumentenbescherming

Wel onderstreept Balbinot dat consumenten er op moeten kunnen vertrouwen dat ze dezelfde consumentenbescherming genieten, of ze nu een innovatief product kopen van een traditionele verzekeraar of van een start-up. “Beleidsmakers moeten daarom balanceren tussen het bewaken van consumentenbescherming en eerlijke concurrentie aan de ene kant en het verwijderen van regels die innovatie blokkeren aan de andere kant.”

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.