nieuws

AFM: Meer data = grotere aansprakelijkheid voor adviseur

Branche 1140

De zorgplicht krijgt de komende jaren een groter gewicht in de bedrijfsvoering van financieel adviseurs. Reinier Pollmann van de AFM voorspelt dit in Erkend, het huisorgaan van de Stichting Erkend Hypotheekadviseur. Adviseurs kunnen zich volgens hem door een toename van beschikbare gegevens niet langer verschuilen achter een gebrek aan data.

AFM: Meer data = grotere aansprakelijkheid voor adviseur

In een interview met Erkend legt Pollmann, programmamanager Innovatie en Fintech bij de AFM, zijn visie neer op de digitalisering van financieel advies. Hij verwacht er veel heil van. “Door digitalisering kan advies laagdrempeliger worden en beter aansluiten op de behoeften van de klant. Daardoor neemt de noodzaak om gebruik te maken van het execution only-kanaal af.” Ook is hij ervan overtuigd dat het advies door gedeeltelijke digitalisering beter en goedkoper kan, zeker bij een combinatie van mensen en systeem. “Veel dingen kunnen mensen echt beter: contact maken en achterhalen of klanten niet alleen maar de gewenste antwoorden geven bijvoorbeeld. Zeker bij hypotheken hebben veel mensen een beter gevoel als een mens het advies geeft. Maar veel kennis, ook specialistische kennis, en de administratie kun je heel goed automatiseren.”

Meer grijstinten

Innovatie in de oriëntatiefase kan er volgens hem ook voor zorgen dat mensen het nut van advies inzien en er wel voor willen betalen. “Soms hebben mensen het geld niet over voor advies. Tools kunnen dan drempelverlagend werken en ervoor zorgen dat de klant alsnog de meerwaarde van advies inziet en daarvoor wil betalen.” Pollmann vermoedt dat er meer grijstinten zullen ontstaan tussen execution only en volledig advies en dat adviesmarkt prijstechnisch meer zal differentiëren. “Tussen een starter in loondienst en een scheidend ondernemer zit een groot verschil. Het is raar als je die hetzelfde in rekening brengt voor advies.(…)Ik denk dat het volledig digitaal advies zal doorzetten, maar dat mengvormen daarbij de overhand hebben, omdat die meer aansluiten bij de behoefte van de klant.”

Aansprakelijkheid adviseur

De digitalisering zorgt er volgens hem wel voor dat de civiele zorgplicht een grotere rol gaat spelen. “In jurisprudentie is vastgelegd dat de aansprakelijkheid van de adviseur mede afhangt van hoe bezwaarlijk of lastig het is om voorzienbare schade van een klant te voorkomen. Nu er veel meer wordt gedigitaliseerd en er meer gegevens voorhanden zijn, wordt dit steeds minder bezwaarlijk. Daarmee wordt de aansprakelijkheid dus groter.”

Doorlopende zorgplicht

Hij vervolgt: “De doorlopende zorgplicht zal een boost krijgen. Kijk naar hypotheekportefeuilles met aflossingsvrije leningen: nu is voor veel adviseurs en aanbieders slecht inzichtelijk om welke klanten het daarbij gaat. Maar als data steeds beter digitaal beschikbaar worden, neemt de plicht toe om die te gebruiken en om deze klanten te benaderen. Commerciële dienstverlening gaat hand in hand met zorgplicht.”

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.