nieuws

Ook financieel dienstverleners adverteren op GeenStijl, vaak onbewust

Branche 1561

Vereniging Eigen Huis en MoneYou zijn slechts enkele van de partijen uit of gelieerd aan de financiële sector die tot voor kort met banners op de website Geenstijl.nl verschenen. De dagbladen Volkskrant en NRC Handelsblad riepen zaterdag op tot een boycot van de site omdat deze vrouwonvriendelijk zou zijn. Veel behoefte om deel te worden van de discussie is er niet bij de financieel dienstverleners.

Ook financieel dienstverleners adverteren op GeenStijl, vaak onbewust

Hans André de la Porte, woordvoerder bij Vereniging Eigen Huis, is in ieder geval niet genegen om iets te zeggen over de kwestie. “De kranten hebben er de afgelopen weken al vol over gestaan. Ik ga hier nu niets over zeggen.”

Vermeende vrouwonvriendelijkheid

De discussie over de vermeende vrouwonvriendelijkheid van Geenstijl.nl ontbrandde twee weken geleden door een column van microbiologe Rosanne Hertzberger. De columniste, doorgaans zelf ook niet vies van een tegendraadse mening, stelde in haar schrijven de in haar ogen vermeende vrouwonvriendelijke en seksistische teneur van Geen Stijl’s zustersite Dumpert aan de kaart. Adverteerders zouden in haar beleving hun advertenties op Dumpert moeten heroverwegen.

Tegenzet Geen Stijl

GeenStijl reageerde gepikeerd op de column door haar reaguurders uit te nodigen om een daadwerkelijk seksistische visie op columniste Loes Reijmer te geven. Ze nam het in haar column in de Volkskrant op voor Hertzberger. De oproep was aan de lezer van GeenStijl wel toevertrouwd, getuige de vele reacties waarin de columniste daadwerkelijk ronduit seksistisch werd omschreven. Voor NRC Handelsblad en de Volkskrant was met name de tegenzet van GeenStijl reden om dit weekend met een paginagroot pamflet te komen waarin de kranten oproepen tot een advertentieboycot van GeenStijl.

Toegevoegd aan blacklist

MoneYou, dochterbedrijf van ABN Amro heeft daar naar eigen zeggen dit weekend al invulling aan gegeven, al zijn er volgens woordvoerder Mariet Niesen nooit rechtstreeks banners bij GeenStijl ingekocht. “Via netwerken en mediabureaus worden onze banners getarget op persoon. Als je cookies accepteert en je klikt op een banner van ons op bijvoorbeeld Nu.nl, dan wordt deze banner gehertarget als je naar een andere website gaat. De banner volgt jou dus tenzij je verder gaat naar een site die bij ons op de blacklist staat. Dan moet je denken aan pornosites of sites van extreme politieke clubs. We hebben dit weekend GeenStijl en Dumpert aan deze blacklist laten toevoegen.” Ook andere bedrijven, die vorige week actief werden benaderd door de Volkskrant, stelden vorige week al vaak op de manier die Niesen omschrijft te adverteren met banners.

Discussie schadelijk voor merk

Niesen stelt dat de beslissing vooral is genomen door de discussie die nu over GeenStijl wordt gevoerd. “Je wilt niet worden betrokken in een discussie die schadelijk is voor je merk.” Dat de site zich al sinds de start 14 jaar geleden bedient van dezelfde thematiek en terminologie was volgens Niesen geen aanleiding om Geen Stijl eerder op de zwarte lijst te zetten. “We kochten nooit rechtstreeks bij hen in dus hoefden we ook niet die beslissing te nemen.”

Timing pamflet

De timing van het pamflet met een oproep tot een advertentieboycot is opmerkelijk. Op dezelfde zesde mei stonden de politieke erfgenamen van Pim Fortuyn stil bij de moord op hun politieke leider, 15 jaar geleden. Ook werd ter ere daarvan de Pim Fortuyn-prijs uitgereikt, waarvoor ook GeenStijl was genomineerd, maar die columniste Ebru Umar ten deel viel. De prijs is bedoeld als ondersteuning van ‘pilaren van het vrije woord’

TMG en NRC

De stap van NRC Handelsblad is ook om een andere reden pikant te noemen. De Vlaamse eigenaar van de krant, Mediahuis, hoopt binnenkort definitief Telegraaf Media Groep (TMG) over te nemen. TMG is op haar beurt weer het moederbedrijf van GeenStijl.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.