nieuws

‘Financieel adviseurs moeten overstappen van adviseren naar ontzorgen’

Branche 3058

Voor de financieel adviseur als productverkoper is weinig toekomst meer. Tussenpersonen moeten hun business aanpassen van adviseren naar ontzorgen. Dat stelt econoom en e-marketingexpert Cor Molenaar. Hij trekt de parallel met Uber, Airbnb, Thuisbezorgd.nl en Booking.com. “Als bedrijven hun businessmodel niet aanpassen aan deze disruptieve platformen, redden ze het niet.”

‘Financieel adviseurs moeten overstappen van adviseren naar ontzorgen’

Volgens Molenaar, hoogleraar e-marketing en distance selling aan de Erasmus Universiteit, is het aanpassen van je bedrijfsmodel naar een platformfunctie essentieel om de toekomst van je organisatie veilig te stellen. Dat schrijft hij in zijn vorige week verschenen boek ‘De kracht van de platformstrategie’. Waar winkels als Blokker en Hema in moeilijkheden zijn, floreren online platformen als Bol.com en Alibaba.

Buigen of barsten

“Het businessmodel van bedrijven gaat helemaal veranderen. Partijen als Aribnb, Uber en Alibaba brengen vraag en aanbod bij elkaar en rekenen daarover provisie. Met veel bezoekers kun je bovendien geld halen uit advertenties. Als je als bedrijf alleen nog maar geld verdient aan verkoop van je eigen producten, verlies je”, zegt Molenaar. Niet voor niets luidt de ondertitel van zijn boek ‘Het is buigen of barsten’. “Hotels redden het tegenwoordig niet meer zonder Booking.com en restaurants kunnen niet zonder Thuisbezorgd.nl.”

Brodeloos

Wat voor winkelketens geldt, gaat ook op voor financieel adviseurs, meent Molenaar. Ze moeten mee in de platformrevolutie door hun aanbod beter aan te laten sluiten op de vragen van de klant. “Een derde van de werknemers in de retail wordt komende jaren brodeloos. In het financieel advies zal dat niet anders zijn”, verwacht de hoogleraar. “Financieel adviseurs krijgen op het op zijn minst heel moeilijk. Veel adviseurs zijn productverkopers, en daar zit geen toekomst in.”

Geen gedoe

Volgens Molenaar moeten tussenpersonen hun model aanpassen van adviseren naar ontzorgen, en van producten verkopen naar oplossingen bieden. “Vroeger ging je uitvoerig praten voor advies. Nu zijn klanten mondiger, zoeken ze op internet en weten ze beter wat ze willen. Vervolgens zeggen ze tegen de adviseur: regel dat voor mij. Zelf hebben ze geen zin in ‘gedoe’. Van een transfer van kennis verandert het businessmodel naar een transfer van tijd. Klanten willen best een abonnement afnemen als ze weten dat hun verzekeringen goed geregeld zijn. Zoals ze minder tijd willen besteden aan winkelen, willen ze ook minder tijd besteden aan verzekeren.”

Cor Molenaar is op 21 september 2017 in Utrecht een van de sprekers op het congres am:hypotheken.

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.