nieuws

Daan Tolk (31): ‘Bewustzijn dat branche verandering nodig heeft groeit’

Branche 1354

In am:magazine interviewen we iedere maand een talent uit de branche. In mei is dit Daan Tolk (31) die zich bij Vivat bezighoudt met strategische marketing en innovatie. “Ik geloof dat je sterker wordt als veranderen onderdeel van de bedrijfsstrategie is. Deze sector was lang een vrij traditionele markt, maar er is nu veel ruimte voor veranderingen.”

Daan Tolk (31): ‘Bewustzijn dat branche verandering nodig heeft groeit’

Wat houdt je huidige functie in?
“Vanuit mijn rol binnen Vivats afdeling strategische marketing houd ik me bezig met het uitwerken van nieuwe proposities vanuit het perspectief van de klant. Wat is het probleem en hoe kunnen we zo goed mogelijk op de wensen van de klant inspelen? We kijken bijvoorbeeld hoe we de doelgroep kleinzakelijke ondernemers beter kunnen bedienen. Daarnaast houd ik me bezig met innovaties en probeer ik zo veel mogelijk kennis en kunde die binnenshuis aanwezig is bijeen te brengen, maar we leggen ook focus op de kennis buitenshuis. Ik ben bijvoorbeeld één dag in de week aanwezig bij een start-upaccelerator waar ik een Vivat-start-up begeleid met hun propositie-ontwikkeling.”

Wat was je beeld van de branche voordat je erin rolde?
“Saai en complex. Op persoonlijk gebied had ik er niet zo veel mee maar ik had wel een bepaald bewustzijn dat mijn financiële zaken goed geregeld moesten worden. Ik besefte dat meer mensen die gedachte moesten hebben en dat het huidige aanbod niet altijd voldoende aansluit. Dat wilde ik op orde brengen en dat dreef me naar de branche.”

Is dat beeld veranderd?
“Ja, dat is positief veranderd. De branche is helemaal niet saai en afstandelijk zoals het eerst overkwam. Er werken heel veel gepassioneerde mensen die met veel plezier de financiële dienstverlening en de klanten vooruit willen helpen.”

Wat inspireert je?
“Innovatie, mensen, de sociale componenten. Die sociale componenten zijn vaak nog belangrijker dan de techniek. Ik houd van vernieuwen. Inmiddels is overal doorgedrongen dat ook deze branche niet stil kan staan. Vivat wil daar voorloper in zijn. Ik geloof dat je sterker wordt als veranderen onderdeel van de bedrijfsstrategie is. Deze sector was lang een vrij traditionele markt, maar er is nu veel ruimte voor veranderingen. Het bewustzijn groeit. Die sfeer van transformatie en groei en de zoektocht naar nieuwe businessmodellen inspireren me.”

Waar zitten je grootste uitdagingen?
“Zoals ik het nu inschat: het verzamelen van de kennis en kunde. Vivat is een matrixorganisatie. Mijn uitdaging zal liggen in het samenbrengen van diversiteit in ideeën en ervaringen.”

Wat zal er de komende tijd gaan veranderen denk je?
“De verzekeringsbranche ontkomt niet aan verdere digitalisering. Big data, artificial intelligence en robotisering zijn heel belangrijk. Ook samenwerkingen worden steeds belangrijker. Die bewegingen maken we al binnen Vivat. We hebben bijvoorbeeld samenwerkingen met verschillende universiteiten en start-upaccelerators in het hele land. We moeten ons onderscheiden met uitmuntende dienstverlening. Alles ten gunste van de klant, zoals de snelheid in het afhandelen van claims.”

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.