nieuws

‘Chatbots hebben in 2022 in 90% van de gevallen geen menselijke hulp meer nodig’

Branche 779

Met chatbots kunnen dienstverleners $ 8 miljard per jaar besparen vanaf 2022. Vooral de zorg en de financiële sector zullen hiervan profiteren, verwacht onderzoeksbureau Juniper Research uit Groot-Brittannië. De succesratio van een chatbotgesprek kan oplopen tot 90%.

‘Chatbots hebben in 2022 in 90% van de gevallen geen menselijke hulp meer nodig’

Dat constateert Juniper Research in een onderzoek over chatbots in retail, e-commerce, gezondheidszorg en de financiële sector tussen 2017 en 2022. Nu nog leveren chatbots jaarlijks een besparing van $ 20 miljoen op. In 2022 liggen de verwachte kostenvoordelen dus een factor 400 hoger.

Gesprekken 4 minuten korter

Door chatbots kunnen klantgesprekken van zorgverleners en financiële dienstverleners 4 minuten korter worden. Dat levert per gesprek $ 0,50 tot $ 0,70 op, verwacht Juniper. In de zorgsector voorspellen de onderzoekers een succesratio van 75% voor chatbotinteracties 2022. Nu is dat nog 12%. Voor de financiële sector zijn de onderzoekers nog optimistischer. Daar is de succesratio over 5 jaar 90%. Dat betekent dat nog slechts in 10% een mens nodig is om het gesprek vlot te trekken.

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.