nieuws

ACM bepleit meer transparantie over reviews

Branche 1079

Reviews op allerhande vergelijkingssites zijn ook voor financiële dienstverleners een niet meer uit te vlakken realiteit. De Autoriteit Consument & Markt (ACM) constateert op basis van een verkenning dat reviews door de bank genomen consumenten betrouwbare informatie opleveren. Wel bepleit ACM meer transparantie bij alle partijen die betrokken zijn bij het verzamelen, publiceren en beheren van online reviews.

ACM bepleit meer transparantie over reviews

Uit het onderzoek van de ACM hoe consumenten met online reviews omgaan, blijkt in de eerste plaatst dat het gebruik van reviews groot is en nog altijd toeneemt. Consumenten gebruiken de ervaringen van anderen vooral bij de keuze voor elektronica, hotels en restaurants, maar baseren zich niet alleen op de reviews. Ze zijn volgens de ACM kritisch bij het gebruik ervan en realiseren zich dat reviews subjectief of nep kunnen zijn. Consumenten vertrouwen er echter ook op dat reviewsites onjuiste of onechte reviews verwijderen. Daarnaast laten ze negatieve reviews gemakkelijk buiten hun selectie.

Review tegen beloning

De groeiende populariteit leidt er volgens ACM toe dat reviews een steeds belangrijker marketinginstrument worden voor bedrijven. De toezichthouder: “Met online reviews komen bedrijven hoger in de zoekresultaten op internet. Met de extra informatie in de reviews kunnen zij meer klanten trekken. Bedrijven schakelen ook steeds vaker consumenten in om tegen een beloning reviews te schrijven. Deze reviews zijn in feite reclame. Dat is toegestaan, maar moet wel herkenbaar zijn.”

Regels toelichten

De ACM  gaat de komende tijd de regels de regels toelichten aan bedrijven en consumenten informeren. De ACM heeft hierover al gesproken met vier grote reviewwebsites. Dit heeft inmiddels tot verbeteringen geleid op het gebied van transparantie. Bernadette van Buchem, directeur consumenten van de ACM: “Het belang van online reviews voor bedrijven en consumenten neemt toe en daarmee het belang van de betrouwbaarheid en transparantie. Wij geven tips en informatie aan de bedrijven hoe zij zich aan de regels kunnen houden. Wij gaan er vanuit dat zij hiermee aan de slag gaan. Zo niet, dan kunnen wij handhaven.”

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.