nieuws

Van Ommen: intermediair moet ook adviseren over fitness en energie

Branche 2795

Hans van Ommen, voormalig directeur van intermediairbedrijf Eurolloyd en eigenaar van softwarebedrijf RealXS, vindt dat het intermediair zich op zijn rol moet bezinnen. Wellicht is het tijd voor een bredere rol, meent hij. Van Ommen denkt aan uitbreiding met advies over zaken als abonnementen op energie, telecom en fitnesscentra. “Het lijkt ons een uitmuntende kans voor het adviserende intermediair, om zo het verloren terrein weer terug te winnen als een soort Adviseur des Vaderlands.”

Van Ommen: intermediair moet ook adviseren over fitness en energie

Van Ommen doet zijn oproep op de website Findinet, waarvan hij eigenaar is. “Wij hebben in ieder dorp al een dichter des Vaderlands, een Denker des Vaderlands, een Componist des Vaderlands, een Vader des Vaderlands, een Socioloog des Vaderlands en zo meer. Verzekeringsadviseurs richten zich sinds jaar en dag op het verstrekken van adviezen over verzekeringsproducten. Wordt het niet eens tijd voor een marktbrede herbezinning?”

Aan de ketting

Verzekeringsadviseurs stonden vroeger hoog in aanzien. “Maar omdat een klein percentage van hen zich heeft ingelaten met aanbieders die producten op de markt brachten waarvan het verdienmodel nog aantrekkelijker was dan de zekerheid die deze de consument verschaften, zit het hele intermediair nu met een kater zonder weerga.” Door wetgeving en toezicht is het intermediair aan de ketting komen te liggen, aldus Van Ommen. “Durft U nog spontaan langs het sportveld te vertellen dat je in verzekeringen zit?”

Vertrouwde raadgever

De zoektocht naar de laagste premie en de digitalisering maken het adviseurs niet makkelijker: “Heel Nederland is inmiddels op zoek naar een mogelijkheid om uw kans op een redelijk inkomen te verkleinen. Dat ‘verstand van verzekeringen’ ook van belang is, wordt zelden onderkend.” Daarom zou het intermediair zich beter kunnen opstellen als ‘Vertrouwde Raadgever’. Van Ommen wijst op callcenters die energieabonnementen verkopen. “En vervolgens verliest de oude leverancier een klant en als je later spijt hebt van die beslissing, dan moet je 125 euro boete betalen aan de oplichters die jou voor het lapje hebben gehouden. Ligt hier niet een schone taak voor het intermediair, zo vragen wij ons af.”

Smartphonereparatie en fitness

Ook aanbieders van telefonie, televisie, kabel, satellietontvangst, internet en glasvezel “verkopen luchtkastelen waarop niemand zit te wachten”. Van Ommen wil weten of er al al adviseurs zijn die zich actief bezighouden met het adviseren van klanten op die gebieden. Daarbij noemt hij ook smartphonereparatie, fitness-abonnementen en milieulabels voor woningen. “Wij willen graag vernemen of en zo ja welke ervaringen u heeft met het leveren van zulke aanvullende adviezen.”

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.