nieuws

Innovatieprijs (5, slot). Lex Orie (Openclaims): ‘We zien traagheid in de markt om echt te vernieuwen’

Branche 687

Op 19 april wordt voor de eerste keer de NVGA AM Innovatieprijs uitgereikt. Vijf bedrijven in de volmachtketen werden genomineerd voor de prestigieuze prijs, waaronder Openclaims met een platform waarop volmachtbedrijven autoschades kunnen aanbesteden voor herstelbedrijven. Vijf vragen aan Lex Orie, directeur van Openclaims.

Innovatieprijs (5, slot). Lex Orie (Openclaims): ‘We zien traagheid in de markt om echt te vernieuwen’
Amersfoort 14-02-2017 Rondetafelgesprek AM Innovatieprijs, iov NVGA. Foto Raphael Drent, Tiel.

Waarom hebben jullie je aangemeld voor de Innovatieprijs?
“We werken voor veel volmachtpartijen en tijdens de gesprekken met een van onze klanten kwam deze prijs ter sprake. Er gebeurt veel in het volmachtbedrijf en voor ons is deelname aan de Innovatieprijs een uitgelezen mogelijkheid om onze oplossing voor het voetlicht te brengen.”

Wat is het belang van de prijs voor de sector?
“We zien veel vernieuwing in het volmachtkanaal. Het is een deel van de markt dat dicht bij de klant staat en waar ondernemerschap echt leeft. Er ontstaan ook veel nieuwe producten. Ik denk dat deze innovatieprijs dat alleen maar kan stimuleren, en dat is goed. We zien in de verzekeringsmarkt een soort traagheid om echt te vernieuwen. Deze prijs draagt bij aan het geloof dat dingen echt kunnen en ook moeten veranderen, dat klantprocessen kunnen worden verbeterd.”

Wat betekent jullie innovatie voor (het werk van) het volmachtkanaal en de adviseur?
“De kern van ons proces is dat we een individuele schade aan je auto aanbesteden bij 300 schadeherstelbedrijven. We bieden daarvoor een platform aan waarop volmachtbedrijven in hun eigen huisstijl het schadeherstelproces kunnen opstarten. Klanten kunnen foto’s uploaden en wij maken een Audatex-calculatie. Die gaan allebei naar de veiling. Zo krijgt de verzekerde de beste schadehersteller voor de beste prijs. Het volmachtbedrijf is de afzender van dit hele proces. De verzekerde wordt door het hele proces begeleid, met een soort track & trace waarmee hij steeds kan zien wanneer hij zijn auto moet wegbrengen of ophalen, en wat de status is van het herstel aan zijn auto. Klanten weten zo precies waar ze aan toe zijn. En een tweede voordeel is dat flink kan worden bespaard op de schadelast.”

Welke resultaten hebben jullie al geboekt met jullie innovatie?
“We zijn nu een jaar bezig en we wilden drie dingen aantonen. Dat we klanten hiermee gelukkig maken, dat er bespaard kan worden op schadelast en dat het proces in goede harmonie kan plaatsvinden met de herstelsector. De resultaten zijn wat ons betreft veelbelovend. We krijgen geweldige feedback van klanten, veel lovende woorden. Bovendien hebben we kunnen berekenen dat we met Openclaims 15 tot 20% aan schadelast kunnen besparen op de scherpste tarieven. En de grote herstelbedrijven halen handel van ons platform en zijn er erg enthousiast over. Ze kwamen letterlijk met taart naar ons kantoor.”

Mochten jullie winnen, hoe gaan jullie dat dan vieren?
“We gaan morgen sowieso gezellig borrelen en uit eten. Of om te vieren dat we hebben gewonnen of om gewoon te vieren dat andere dingen heel goed zijn gegaan. De prijs zou een heel mooie erkenning zijn voor ons product. En verder gaan we gewoon door met waar we mee bezig zijn, op naar de volgende innovatie.”

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.