nieuws

Datastromen wereldwijd groter dan goederenstromen

Branche 792

Adviesbureau McKinsey publiceerde onlangs een rapport over de verschuiving van de wereldhandel van goederen naar informatie. Uit het rapport blijkt dat de internationale handels- en geldstromen afvlakken of dalen. In plaats daarvan nemen digitale stromen een hoge vlucht.

Datastromen wereldwijd groter dan goederenstromen

Het gebruik van grensoverschrijdende bandbreedte is sinds 2005 met een factor 45 toegenomen. McKinsey verwacht dat dit door de toenemende e-commerce, zoekopdrachten, video’s, communicatie en andere bedrijfsverkeer de komende vijf jaar nog eens negen keer zo groot wordt.

Digitale platforms veranderen de manier van grensoverschrijdend zakendoen. Ze zorgen ervoor dat de kosten van internationale interactie en transacties omlaag gaan. “Ze creëren markten en gebruikersgemeenschappen op wereldschaal. Daarmee voorzien ze bedrijven van een enorm bestand potentiële klanten en effectieve manieren om die te bereiken”, concludeert het rapport.

Micromultinationals

Dit geldt ook voor kleine bedrijven. Door digitale platforms zoals eBay, Amazon, Facebook en Alibaba te gebruiken voor hun contacten met buitenlandse klanten en leveranciers, worden kleine bedrijven overal ter wereld ‘micromultinationals’. “Zelfs de kleinste onderneming kan wereldwijd van start gaan. (Dit) stimuleert de economische groei overal”, meldt het rapport.

McKinsey meldt dat ongeveer 900 miljoen mensen internationale connecties op social media hebben en dat 360 miljoen mensen grensoverschrijdende e-commerce gebruiken.

De wereldwijde informatiestromen lieten het BBP van de wereld in de afgelopen tien jaar met zeker 10% toenemen. Datastromen maken nu een groter deel van deze groei uit dan de wereldhandel in goederen. McKinsey stelt dat de wereldwijde datastromen primair voor economische groei zorgen doordat de productiviteit toeneemt en landen van de in- en uitgaande stromen profiteren.

Beleidskeuzes

Landen kunnen het zichzelf niet veroorloven zich voor internationale datastromen af te sluiten. “Dit is het moment waarop bedrijven hun organisatiestructuren, producten, activa en concurrenten opnieuw in kaart moeten brengen”, stelt het adviesbureau.

Met kortzichtige exportstrategieën zullen bedrijven de werkelijke waarde van globalisering mislopen. “Digitale globalisering maakt beleidskeuzes steeds ingewikkelder. Waardeketens verschuiven, er ontstaan nieuwe knooppunten en de economische activiteit verandert.”

Bepaalde landen krijgen hierdoor nieuwe kansen om een winstgevende rol in de wereldeconomie te spelen. “Kansen zullen gunstig uitpakken voor locaties die infrastructuur, instellingen en een ondernemingsklimaat ontwikkelen die bedrijven en burgers nodig hebben om goed te kunnen participeren.”

Dit is een samenvatting van een Engelstalig artikel dat eerder verscheen in het Chubb Benelux Report 2016

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.