nieuws

am:innosurance (2): ‘Schade is niet het sluitstuk’

Branche 1145

Ook verzekeraars ontkomen er niet aan om hun verdienmodellen op de schop te gooien. Vernieuwing botst echter vaak op bedrijfscultuur en medewerkers, stelt Patrick van der Pijl, oprichter van Business Models Inc en auteur van de wereldwijde bestseller Business Model Generation. Van der Pijl is een van de sprekers op am:innosurance op 27 juni in Groenekan. Dit jaar is het thema ‘smarter and faster’.

am:innosurance (2): ‘Schade is niet het sluitstuk’

“Iedereen kletst dat de wereld zo snel verandert. Maar dat is een gegeven. Je moet kunnen omgaan met onzekerheid”, vertelt Van der Pijl. Toch ziet hij nog veel ondernemers die de wereld toch proberen te vatten in bedrijfsplannen. “Ze gaan ervan uit dat een bepaalde hiërarchie of het plakken van labeltjes nog zekerheid biedt, terwijl je veel beter naar buiten kunt gaan.”
Om een strategie te bepalen, is er volgens Van der Pijl ander gereedschap nodig. “Plaats een stip op de horizon en bedenk een visie binnen het raamwerk waar je nu mee maken hebt. Maar wel een raamwerk met flexibele lijsten.”

Oude aannames

Hij erkent dat het lastig is om een doelgroep te bepalen, maar wat volgens hem in ieder geval niet werkt, is het blijven hangen in oude aannames. Bijvoorbeeld dat ouderen alleen maar een huis met een tuintje willen om zich in terug te trekken terwijl ook die generatie al flink aan het skypen is geslagen.
Om succesvol te kunnen innoveren moet er volgens Van der Pijl in de eerste plaats een innovatief ecosysteem zijn. “Als je wilt transformeren naar een digitale omgeving, is een bepaalde app alleen onvoldoende als je niet naar het gehele businessmodel hebt gekeken.”

Lean en agile

Aan termen als lean en agile hecht hij niet overdreven veel waarde. Dat vindt hij modetermen. Wel maakt hij een duidelijk onderscheid tussen innoveren en optimaliseren. “Bij innoveren ben je aan het zoeken naar een nieuw businessmodel terwijl je bij optimaliseren vasthoudt aan je bestaande business en dat een beetje probeert te verbeteren. Je moet hier niet op aannames vertrouwen en geld uitgeven aan lange IT trajecten. ”

Foutjes maken mag

“Daarbij speelt ook een rol dat de meeste werknemers, zo’n 54%, het prettig vinden om iedere dag het zelfde werk te doen. Om echt te kunnen innoveren heb je dus een ander type werknemer nodig.” Cultuurverandering begint echter bij de top benadrukt Van der Pijl. Hij haalt het voorbeeld aan van BMW dat zich, in het licht van de zelfrijdende auto’s, niet langer ziet als een automobielbedrijf maar als een techbedrijf. “Bij het zijn van een techbedrijf hoort ook dat je foutjes mag maken. Dat is voor de Duitse werknemers helemaal erg wennen.”

Omdraaien businessmodel

Ook het businessmodel bij verzekeraars kan volgens Van der Pijl nog wel op de schop. “Onlangs was ik op een congres in Australië waarbij de keynote speaker de vraag poneerde of het nog wel relevant is om pensioenproducten aan te bieden als mensen er zo weinig interesse in hebben. Een interessante aanname, zeker als je ervan uit gaat dat mensen steeds minder vaak op de ouderwetse manier met pensioen zullen gaan.” Op verzekeringsgebied vindt hij een partij als InShared een goed voorbeeld van een werkelijk innovatieve club. “Zij draaien het om. Schade is niet het sluitstuk, maar iets dat je met elkaar oplost.”

Van der Pijl en/of de andere sprekers ontmoeten? Klik hier om deel te nemen aan am:innosurance.

Meer am:innosurance
Lees ook de interviews met hoogleraar Maarten Steinbuch en Kokke van der Werf van het innovatielab van NN.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.