nieuws

Weurding: ‘Aanpak onderdekking blijft uitgangspunt’

Branche 2533

Het uitgangspunt van verzekeraars blijf dat ze willen voorkomen dat mensen tegen hun wil onverzekerd zijn. Dit stel Richard Weurding, directeur van het Verbond van Verzekeraars in een speciale consumentenuitgave van de toezichtagenda van de AFM voor 2017. De toezichthouder ziet ‘problemen met oude verzekeringen’ als een van de belangrijkste risico’s in haar toezichtaanpak.

Weurding: ‘Aanpak onderdekking blijft uitgangspunt’

In de consumentenversie van de Agenda 2017 zet de AFM de belangrijkste risico’s in de financiële sector op een rij. Daaronder vallen de lage rente, een tegenvallende pensioen, het risico op overkreditering maar ook de problemen die verzekeraars hebben met oude producten.

Bedrijfsmodel onder druk

“In het verleden hebben verzekeraars beleggingsverzekeringen verkocht die niet in het belang van de consument waren”, zo schrijft de toezichthouder. “Verouderde ICT-systemen vormen daarnaast een hindernis: ze maken het onder meer moeilijk productaanpassingen door te voeren en de consument goede informatie te geven. Deze problemen brengen hoge kosten met zich mee. Tegelijkertijd staat het bedrijfsmodel van verzekeraars onder druk door de lage rente, nieuwe technologie, steeds meer digitalisering en nieuwe spelers in de markt.”

Kwaliteit van activeren

De toezichthouder geeft aan in de eerste helft van 2017 de analyse af te ronden van trends en ontwikkelingen in de keten van verzekeraars, adviseurs en bemiddelaars. Daarmee wil de AFM de nieuwe marktrisico’s en implicaties voor het toezicht in beeld te brengen. De toezichthouder stelt daarnaast bezig te zijn met het controleren of verzekeraars alle consumenten met een hypotheek- en pensioengebonden beleggingsverzekering hebben geactiveerd en de “kwaliteit van het activeren”. Verder gaat de AFM dit jaar ieder kwartaal controleren of verzekeraars de vereiste resultaten behalen bij het activeren van consumenten met overige beleggingsverzekeringen.

Kansen door digitalisering

Verbondsdirecteur Weurding stelt in de consumentenuitgave dat het langetermijnkarakter van verzekeren het opereren in de sector niet eenvoudig maakt. “Zeker nu de druk vanuit de markt groot is, mede door nieuwe technologie. Verzekeraars aan de vermogensopbouwende kant hebben last van de lage rente. Toch zie ik ook kansen. Door digitalisering kunnen we de klant beter helpen, terwijl hij meer grip heeft op de eigen data. Onze digitale poliskluis is daarvan een goed voorbeeld. Je ziet meer verdeling naar risicogroepen, maar via big data-analyse en ijkpersonen onderzoeken wij of de toegang tot verzekeringen voldoende intact blijft. Uitgangspunt blijft dat we willen voorkomen dat mensen tegen hun wil onverzekerd zijn.”

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.