nieuws

Rechter buigt zich over fraude van 3 ton door failliet assurantiekantoor De Regge Groep

Branche 2870

Eigenaren Herman en Alijda P. van het in 2013 failliet gegane assurantiekantoor De Regge Groep uit Nijverdal moesten zich vandaag in de rechtbank Almelo verantwoorden voor bijna 3 ton aan betalingen van klanten. Voor dat geld kregen de klanten niet de beloofde financiële producten en diensten.

Rechter buigt zich over fraude van 3 ton door failliet assurantiekantoor De Regge Groep

De van oplichting verdachte Herman P. noemde het vrijdagmiddag “gewoon” dat klanten geld rechtstreeks naar hem overmaakten in plaats van naar de verzekeraar voor wie de betaling bestemd was. “Dat gebeurde niet gewoon, dat was ongewoon”, reageerde een geprikkelde officier van justitie, zo blijkt uit het twitterverslag dat RTV Oost vrijdagmiddag vanuit rechtbank in Almelo bracht. Als het gewoon was geweest, dan had P. er wel zo dicht bovenop gezeten dat het geld nog dezelfde dag zou worden overgemaakt, aldus de officier.

Faillissement kwam als verrassing

P. en zijn vrouw worden ervan verdacht voor bijna 3 ton minstens tien klanten van hun assurantiekantoor De Regge Groep te hebben opgelicht. Nog tot een maand voor het faillissement van het Nijverdalse kantoor maakten klanten duizenden euro’s over aan rekeningen van De Regge Groep. P. verklaarde voor de rechter dat het faillissement niet alleen zijn klanten, maar ook hemzelf had verrast.

Volgens de officier van justitie vond de fraude plaats tussen 2009 en 2013. De slachtoffers werden overgehaald geld over te maken voor onder andere verzekeringen en hypotheken. In de rechtbank bleek dat een van de gedupeerden ruim €120.000 overboekte naar het kantoor voor diverse financiële diensten. Die diensten werden echter nooit geleverd.

‘Incidenteel ging het mis’

De rechter stelde vrijdagmiddag op basis van het dossier dat in 2010 al duidelijk was dat De Regge Groep in financiële problemen zat: de inboedelverzekering van het eigen huis van P. werd niet meer betaald, en sinds 2010 werden er geen jaarrekeningen meer opgemaakt en geen premies voor de beroepsaansprakelijkheidsverzekeringen betaald. Ook de boekhouder kreeg geen geld meer.

Ondanks die problemen werden klanten overgehaald om betalingen te doen aan het kantoor. De verdachten ontkennen de aantijgingen. “Incidenteel ging het wel eens mis, we hadden 1.500 klanten”, reageerde P. Uit het rechtbankverslag van RTV Oost blijkt dat Herman en Alijda zich onder andere verschuilen achter een niet-functionerende medewerker waardoor bepaalde geldstromen aan hun zicht onttrokken waren.

Niet genoeg tijd voor de zaak

Het Openbaar Ministerie wil de bijna 3 ton terugvorderen van P. en zijn echtgenote. Tot een oordeel kwam het vrijdagmiddag nog niet, de rechtbank vindt dat ze te weinig tijd had de zaak goed te behandelen. Er was 2 uur ingeruimd, maar omdat de verdachten ontkennen, is meer tijd nodig. Op een nader te bepalen tijdstip gaat de zaak verder.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.