nieuws

‘Over 10 jaar voert robot volwaardig adviesgesprek’

Branche 5490

Bij Adfiz aangesloten adviseurs denken dat adviesrobots over 10 jaar volwaardige adviesgesprekken kunnen voeren met klanten. Iets minder dan de helft (47%) ziet dat als een kans (18% als bedreiging, 35% neutraal). Dat blijkt uit een onderzoek dat de brancheorganisatie hield in aanloop naar het Adfiz Particulier Platform dat in het teken stond van robo-advies. Tijdens dat platform bleek dat deskundigen van de AFM en consultancyconcern Berenschot, maar ook een Adfiz-adviseur die al veel automatiseert, robo-advies vooral als een grote kans beschouwen. “Er komt weer meer tijd voor persoonlijk advies.”

‘Over 10 jaar voert robot volwaardig adviesgesprek’

Volgens het Adfiz-onderzoek ziet 35% van de adviseurs robo-advies vooral als een manier om te besparen. Iets minder dan de helft (47%) denkt dat robots kunnen zorgen voor een betere dienstverlening. Maar 28% denkt dat adviesrobots zullen leiden tot een verbeterde positie van de financieel adviseur zelf, 61% verwacht dat vooral de aanbieders zullen profiteren van geautomatiseerd advies.

Overigens ondermijnde Adfiz-voorzitter Wim Heeres woensdagmiddag al in zijn openingswoord van het Particulier Platform in Driebergen de belangrijkste conclusie van het onderzoek. Pas over 10 jaar een volwaardig robotadviesgesprek? Heeres gelooft er niet in. “Ik denk eerder een halfjaar tot een jaar. Het gaat echt heel snel. Kijk alleen maar waartoe Siri op uw telefoon nu al in staat is.”

Mijnenveld

Adfiz had Reinier Pollmann (programmamanager innovatie en fintech bij de AFM), Arie-Jan Baan van consultancybedrijf Berenschot en financieel adviseur Paul van Brederode uitgenodigd om over hun ervaringen met robo-advies te vertellen. Van Brederode past al geautomatiseerd onderhoud toe binnen zijn kantoor met de zelf ontwikkelde tool Advies.Expert. “Wat komen wij tekort? We hebben genoeg klanten, kunnen genoeg opbrengsten genereren, maar we hebben niet voldoende tijd”, hield de adviseur zijn collega’s voor. “Het risico is dat we korten op ons onderhoud en onze zorgplicht. Als we niet oppassen creëren we hierdoor een mijnenveld.”

Internetgeweld

Volgens Van Brederode is het onmogelijk klanten te bedienen zonder digitale hulpmiddelen. Zijn tool maakt in no-time een geautomatiseerd advies voor de adviseur, die het vervolgens met de klant kan bespreken. Dat scheelt veel tijd. “Ik heb dit gemaakt uit idealisme, omdat ik vind dat we als financieel adviseurs een belangrijke maatschappelijke rol vervullen. Ik zou niet graag zien dat die verloren gaat in het internetgeweld. Met dit geautomatiseerd voorbewerkte advies houd ik veel meer tijd over voor een persoonlijk advies aan de klant.”

Meer tijd voor persoonlijk advies

“Gebruik technologie”, riep ook Arie-Jan Baan van Berenschot op. “Er is steeds meer informatie beschikbaar. Machines kunnen in korte tijd veel meer data verwerken dan de mens; ze zijn bovendien betrouwbaarder. Verdwijnen er banen door kunstmatige intelligentie? Ja. Maar er komen nieuwe banen voor terug. Is robotadvies een kans of bedreiging? Een enorme kans. Niemand wordt blij van dagen door Excelsheets scrollen om foutjes te ontdekken. We moeten blij zijn dat we dat type werk kunnen automatiseren.”

Ook Baan denkt dat robo-advies ten goede komt aan persoonlijk contact met de klant. “Gebruik de tools die al voorhanden zijn en zorg dat die de doorlooptijd van het advies verkorten. Dan houd je meer tijd over voor persoonlijk advies.”

Vakbekwaamheid borgen

Tijdens het Particulier Platform kwam ook de vraag op of adviesrobots aan vakbekwaamheidseisen moeten voldoen. Minister Dijsselbloem vond dat vorige week nog niet nodig, maar AFM-spreker Reinier Pollmann dacht daar anders over. “Als je geautomatiseerd advies geeft, moet je de vakbekwaamheid borgen. Wij denken daarover mee. Nu is de wet nog gebaseerd op de deskundigheid van de mens. Ik vind dat in de toekomst onderdelen van bepaalde geautomatiseerde systemen gecertificeerd zouden moeten zijn.”

Foutje in programmatuur zelfrijdende auto

Pollmann gaf daarbij aan dat een adviesrobot makkelijker te controleren is dan een financieel adviseur. “Duizend geautomatiseerde adviezen kun je eenvoudig controleren, maar je kunt niet de hersenpan van de adviseur openen. Alleen als het misgaat, als er een fout in het algoritme zit, gaat het bij geautomatiseerd advies wel op veel grotere schaal fout.” Berenschot-consultant Baan illustreerde Pollmanns punt aan de hand van de zelfrijdende auto. “Als er fouten zitten in de programmatuur van de zelfrijdende auto, zijn de gevolgen niet te overzien. Als één automobilist een fout maakt, is de kans op grote gevolgen veel kleiner. Dat geldt ook voor robo-advies.”

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.