nieuws

Hangt de consument het touwtje uit de brievenbus voor de adviseur?

Branche 2247

Persoonlijk contact, vertrouwen en de menselijke maat. Daarnaar snakken consumenten, ook als het gaat om financieel advies. Dat betoogde schrijver en oud-politicus Jan Terlouw, wiens tv-speech over het touwtje uit de brievenbus in december viral ging, woensdagmiddag tijdens het SEH Lentecongres in Nieuwegein. Zijn tip: ga niet te ver met digitalisering van advies, want dat gaat ten koste van vertrouwen.

Hangt de consument het touwtje uit de brievenbus voor de adviseur?

“Dat zaken niet meer worden beklonken met een handdruk maar met een contract is symptomatisch voor de samenleving waaruit het vertrouwen is verdwenen. En dat geldt met name voor de financiële sector”, speechte schrijver en oud-politicus Jan Terlouw voor zo’n 700 bezoekers op het Lentecongres van de Stichting Erkend Hypotheekadviseurs (SEH).

Geen financiële expertise

“Ik heb geen enkele illusie dat ik hier ben uitgenodigd vanwege mijn financiële expertise. Want die heb ik niet. Ik ben hier puur voor dat touwtje van de brievenbus”, verwees Terlouw naar zijn optreden in december in tv-programma De Wereld Draait Door, waar hij de harten veroverde van veel Nederlanders met zijn pleidooi voor vertrouwen.

Op het congres benadrukte hij eveneens de rol van vertrouwen voor de financiële sector. “Toen ik kind was, waren er in ons dorp twee vertrouwensinstituties: de kerk en de bank. Dat vertrouwen in de bank is verdwenen”, aldus Terlouw. En dat terwijl vertrouwen essentieel is, betoogde de oud-politicus. “Op een fabrieksafdeling waar mensen elkaar wantrouwen, is de productiviteit lager en is men minder gelukkig.”

Advies niet in digitale omgeving

Zijn huiswerk had Terlouw goed gedaan. “U wilt naar een klantgericht advies, niet productgericht. U wilt bovendien een integraal advies geven, en een duurzaam advies”, wist hij. Dat advies moet dan niet in een digitale omgeving plaatsvinden, maar van mens tot mens, zei Terlouw. Alleen dan kan het vertrouwen hersteld worden. “De samenleving digitaliseert, maar mensen hebben behoefte aan persoonlijk contact. Hoe heerlijk is het om een mens aan de telefoon te krijgen in plaats van een machine die je vraagt te kiezen voor één, twee of drie.”

“Uw klanten snakken ernaar dat ze voelen dat zij het zijn om wie het draait. Mensen willen de menselijke maat terug in de samenleving. Dat is heel lastig, zeker in iets zakelijks als de financiële sector. Vertrouwen in elkaar is essentieel voor die menselijke maat. Daarom denk ik dat u het juiste thema heeft gekozen voor uw congres”, sloot Terlouw af.

Na zijn speech werd Gijs van Hooijdonk in het zonnetje gezet als Erkend Financieel Adviseur van het jaar en konden de congresbezoekers verschillende masterclasses bijwonen.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.