nieuws

Koreaans rapport: ‘Chatbots verkopen over 5 jaar verzekeringen’

Branche 1456

De verkoop van verzekeringen kan in 2022 in handen zijn van chatbots die gebaseerd zijn op kunstmatige intelligentie (AI, artificial intelligence). Dat voorspelt het Korea Insurance Research Institute (KIRI) in een deze week gepresenteerd rapport.

Koreaans rapport: ‘Chatbots verkopen over 5 jaar verzekeringen’

Kim Seog-young, directeur van het Financial Policy Department van het Koreaanse onderzoeksinstituut, zei dinsdag in een meeting met CEO’s van verzekeringsmaatschappijen dat kunstmatige intelligentie geleidelijk aan de menselijke verzekeringsagenten gaat vervangen. Daar schrijft de Korea Times over. Volgens Kim kan de opkomst van AI de daling van het aantal verzekeringsmakelaars opvangen en vormen chatbots de oplossing voor stijgende kosten. In 2022 kan het al zover zijn, voorspelt hij.

Chatbot levert zelfde prestatie tegen lagere kosten

Kim vergeleek AI met agenten die meerdere verzekeraars vertegenwoordigen. Hij erkende dat verzekeringsagenten van vlees en bloed de wensen van de klant door en door kennen en dat ze goed zijn in het uitleggen van ingewikkelde verzekeringsproducten. Ze zijn echter ook duur. Hij verwacht dat chatbots gebaseerd op kunstmatige intelligentie dezelfde prestaties kunnen leveren, maar tegen veel lagere kosten omdat ze oneindig veel klanten tegelijk kunnen bedienen.

Verschillende verzekeraars experimenteren met chatbots, de meeste voor de klantenservice waar een robot antwoord kan geven op standaardvragen en eenvoudige adviezen kan geven. Maar de ontwikkelingen gaan verder. Zo maakte de Japanse verzekeraar Fukoku Mutual Life Insurance begin dit jaar bekend 34 medewerkers te vervangen door een AI-systeem dat medische attesten gaat lezen en claims moet gaan afhandelen.

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.