nieuws

Insure-a-thon: verzekeringsbrainstorm tot in de kleine uurtjes

Branche 716

Medewerkers van verzekeringskantoor Guitjens uit Heeze en studenten Financial Service Management (hogeschool Fontys) zoeken zaterdag in een bijzondere brainstormsessie naar oplossingen voor IT-problemen in de verzekeringswereld. Deze zogenaamde Insure-a-thon kan tot in de nachtelijke uren doorgaan.

Insure-a-thon: verzekeringsbrainstorm tot in de kleine uurtjes

Rick Guitjens van Guitjens Verzekeringen uit Heeze heeft zich voor de Insure-a-thon laten inspireren door de in de softwarewereld gangbare hackathons, 24 uur durende brainstormsessies waarbij nieuwe software wordt ontwikkeld. Guitjens wil met dit concept oplossingen vinden voor alledaagse problemen in de verzekeringswereld, vooral op het vlak van automatisering. Komende zaterdagochtend begint hij met vier collega’s en vier studenten in Eindhoven aan een brainstorm waarvan de eindtijd onbekend is.

Pionieren

“Deze insure-a-thon voelt als pionieren. Doordat je de eindtijd weglaat, geef je de geest veel meer vrijheid. Als een brainstorm om 17:00 uur stopt, verdwijnen opeens alle positieve gedachten die je op dat moment hebt. Het kan zijn dat we 24 uur lang doorgaan. Ja, ook ’s nachts. Het is allemaal heel informeel. Bij hackathons kun je een stuk gaan wandelen om inspiratie op te doen, maar ook drie uur lang YouTube-filmpjes bekijken om op ideeën te komen.”

Guitjes wil vooral oplossingen vinden voor IT-vraagstukken die hij in de praktijk tegenkomt. “Hoe kunnen we een klantverzoek voor een gesprek zo automatiseren dat de cliënt veel aandacht en keuze ervaart? En is het mogelijk onze software zo in te richten dat op onze facturen van risicodragers aan klanten niet meer ons eigen logo komt te staan, maar het logo van die risicodrager?”, noemt Guitjens voorbeelden van problemen die hij wil tackelen.

Betere en slimmere IT

“Het zijn dingen waar je in de dagelijkse praktijk niet aan toekomt, maar die wel heel belangrijk zijn. Beter en slimmer werken in ons vak komt vaak neer op betere IT-processen. Iedereen in de verzekeringswereld is bezig die processen te verbeteren, wij als kantoor, maar ook grote verzekeraars”, aldus Guitjens.

Guitjens denkt niet dat het bij deze ene insure-a-thon blijft. “Als het een succes wordt, en ik heb hoge verwachtingen, willen we dit elke drie maanden gaan doen. En niet alleen met ons eigen kantoor zoals nu, we kunnen bij volgende brainstorms ook collega’s en vertegenwoordigers van grote verzekeraars uitnodigen. Ook voor hen is dit interessant.”

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.