nieuws

Goedkopehypotheek.nl: ‘Foutloos werken voor ieder bedrijf in deze branche een uitdaging’

Branche 2149

De negen Kifid-uitspraken die Goedkopehypotheek.nl vorig jaar over zich heen kreeg, hebben betrekking op het verleden. Met het beoordelen van hypotheeksdossiers voor Stichting Hypotheekclaim heeft het bovendien niets van doen, stelt Don Bandstra, directeur van Goedkopehypotheek.nl. De stichting Hypotheekclaim heeft Bureau DFO de kaders laten toetsen. Bandstra staat hier naar eigen zeggen buiten.

Goedkopehypotheek.nl: ‘Foutloos werken voor ieder bedrijf in deze branche een uitdaging’

Bandstra ontkent niet dat Goedkopehypotheek.nl vorig jaar negen keer aan bod is geweest bij Kifid-uitspraken. “Wij zijn een hypotheekkantoor met ruim 40 medewerkers en meerdere vestigingen over het hele land, dat ruim 1.000 hypotheken per jaar adviseert, met name internetgerelateerd. Daarbij bedienen wij zeer veel tevreden klanten op een correcte manier. Cijfermatig gezien gaat het hier om 9 (deels) negatieve uitspraken over een tijdsduur van 2,5 jaar waarin Goedkopehypotheek.nl volgens Kifid niet als redelijk handelend adviseur zou hebben gehandeld. Percentueel is dat, zeker in de financiële dienstverlening, een percentage waar wij niet heel ontevreden over zouden moeten zijn.”

Strakkere compliancecontroles doorgevoerd

“Het streven is altijd om foutloos te werken, al is dat voor iedere groot bedrijf in deze branche een uitdaging”, vervolgt Bandstra. Om verbeteringen door te voeren heeft hij onder meer strakkere compliancecontroles doorgevoerd. Het bedrijf is volgens Bandstra SVC-gecertificeerd en beschikt daarnaast over een trustcertificaat van Hypotrust. Ook stelt hij te hebben gesproken met Kifid-directeur Bas de Groot over verbeterpunten.

Waarborgen kwaliteit berekeningen

Bandstra benadrukt dat Goedkopehypotheek geen bemoeienis heeft met compliancebureau NCC, waarvan Bandstra bestuurder is. NCC wordt door advocatenfirma De Haan ingehuurd om voor Stichting Hypotheekclaim berekeningen te maken in hypotheekdossiers waarin consumenten verkeerd geadviseerd zouden zijn. Bandstra: “In de Kifid-uitspraken gaat het hoofdzakelijk over bemiddeling. Ik denk dat je bemiddeling en advies los van elkaar moet zien. Advies is in mijn beleving het concreet maken van een complexe financiële situatie. Daar moet je bijna financieel planner voor zijn. Ik heb mij vanuit mijn vakgebied verder gespecialiseerd in het schrijven en controleren van hypotheekadviezen en heb voor die expertise NCC opgericht. Naast mijzelf huurt De Haan Advocaten ook andere experts in om elkaar weer te controleren. Dit om de kwaliteit van de berekeningen te waarborgen.”

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.