nieuws

Adfiz: ‘Samenwerking met robo-adviseur in toekomst het nieuwe normaal’

Branche 3175

Ook brancheorganisatie Adfiz kan er niet omheen. Een robo-adviseur kan, mits goed geprogrammeerd, prima basistaken uitvoeren waardoor de mens-adviseur meer tijd overhoudt om de klant echte aandacht te geven. Maar Adfiz ziet de robot daarbij vooral als samenwerkingspartner en niet als vervanger van de adviseur van vlees en bloed.

Adfiz: ‘Samenwerking met robo-adviseur in toekomst het nieuwe normaal’

In een verhaal in het eigen ledenmagazine beschrijven Dorien Aaftink en Joerie van Looij eerst de zegeningen van robo-advies, aan de hand van een voorbeeld van een vrouw die op zondag binnen 15 minuten online een hypotheek-offerte op maat weet te regelen. “Robo-advies kan voor veel klanten waardevol zijn. Het is efficiënt, snel en altijd beschikbaar”, aldus Van Looij en Aaftink.

Onverstandig uitstelgedrag

Toch vragen de auteurs zich af of het robo-advies wel rekening houdt met de risico’s die verbonden zijn aan hogere snelheid. “Biedt een snel traject dezelfde waarborgen? Heeft de klant wel alle informatie tot zich genomen om tot een goede keuze te komen? Heeft ze zichzelf wel voldoende bedenktijd gegund.” Ook wijzen ze op de beperkte rationaliteit bij klanten. “De verleiding kan groot zijn bepaalde antwoorden te manipuleren om zo het voor jezelf wenselijke antwoord te krijgen. Zeker bij ‘breng’-producten als AOV of oudedagsvoorzieningen is het de vraag of een robot onverstandig uitstelgedrag kan tegengaan. Een mens-adviseur die het vierogen principe en een dwingende blik toevoegt, maakt in al die gevallen een wereld van verschil.”

Massaschade als algoritme niet deugt

Volgens Adfiz kleven er voor- en nadelen aan de robo-adviseur. “Vooral de combinatie met een normale financieel adviseur maakt meer efficiency en tegelijk meer aandacht voor de klant mogelijk. Slimme robots kunnen mensen in beweging brengen. Bijvoorbeeld als ze gekoppeld worden aan een concept als de Financiële APK waar Adfiz aan werkt.” De auteurs hebben echter geen “blind geloof” in de zegeningen van techniek zonder mensen. “Een robot maakt misschien minder fouten, maar als het algoritme niet deugt, is er meteen sprake van massaschade. Uiteindelijk zullen altijd adviseurs van vlees en bloed nodig zijn om groepen van klanten te overtuigen dat financiële actie noodzakelijk is. Zolang robots zich niet echt kunnen inleven in de klant al een samenwerking tussen robo-adviseurs en mens-adviseurs nodig zijn; een samenwerking die in de toekomst het nieuwe normaal is.”

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.