nieuws

Verzekeraars duidelijker over medische acceptatie

Branche 948

Verzekeraars en medisch adviseurs hebben begin deze maand vernieuwde informatie gepresenteerd om consumenten meer inzicht te geven in wat er allemaal komt kijken bij medische acceptatie. “Hoe duidelijker wij daarover communiceren, des te kleiner de kans op misverstanden.”

Verzekeraars duidelijker over medische acceptatie

“Uit consumentenonderzoek weten we dat het lang niet altijd voor iedereen duidelijk is waarom zij een gezondheidsverklaring moeten invullen en wat ze allemaal moeten melden”, zegt Marit Rijken, beleidsadviseur Inkomen bij het Verbond. “Dat kan er bijvoorbeeld voor zorgen dat een verkeerd of onvolledig beeld ontstaat, waardoor later problemen kunnen optreden die zowel voor de klant als de verzekeraar vervelend zijn.”

Toegankelijk animatiefilmpje

Om te komen tot goede en eenduidige informatie, hebben het Verbond van Verzekeraars en de beroepsvereniging van medisch adviseurs in de private verzekeringssector (GAV) de handen ineengeslagen en een uitgebreide nieuwe bron van informatie ontwikkeld. Dat gaat van een kort toegankelijk animatiefilmpje met de meest basale, laagdrempelige informatie tot een overzicht met verdiepende, soms heel specifieke vragen en antwoorden.

Vroegere gezondheidsklachten

Drie belangrijke adviezen aan de invuller klinken luid door in alle informatie: wees volledig, wees open en eerlijk en wees niet bang om melding te maken van klachten, ziektes en aandoeningen van nu en uit het verleden. Over dat laatste zegt Max Hendriks, die al bijna twintig jaar medisch advies geeft aan verzekeraars: “Maak je bij het invullen geen grote zorgen. Het is zeker niet zo dat je geen verzekering kunt afsluiten als je gezondheid wat minder goed is, of als je vroeger klachten hebt gehad. Bijna iedereen krijgt op een moment in zijn of haar leven toch wel te maken met een bepaalde klacht, ziekte of aandoening? Het overgrote deel van de mensen kan gewoon een verzekering afsluiten. In sommige gevallen zal de verzekeraar wel andere voorwaarden stellen.”

Opname in handboek Keurmerk

Het Keurmerk Klantgericht Verzekeren (KKV), de kwaliteitsgarantie voor de dienstverlening en klantgerichtheid van verzekeraars, heeft ervoor gekozen om de nieuwe communicatie als norm op te nemen in de eerstvolgende herziening van het handboek, waarschijnlijk in april 2018. Daarnaast hebben het Verbond en de GAV andere koepels die regelmatig vragen krijgen over de gezondheidsverklaring, zoals artsen- en patiëntenorganisaties, opgeroepen de informatie ook via hun eigen kanalen te verspreiden.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.