nieuws

Kamerlid voelt minister aan de tand over achterstanden Kifid

Branche 1248

Kamerlid Jan Paternotte (D66) vraagt van minister Wopke Hoekstra van Financiën een waslijst aan cijfers over de klachtenafhandeling bij Kifid. Hij wil onder andere weten hoe snel consumenten horen of hun klacht behandelbaar is, hoe snel ze een secretaris krijgen toegewezen en hoe snel dossiers worden afgehandeld. Ook vraagt Paternotte de minister hoe klachten sneller afgehandeld kunnen worden.

Kamerlid voelt minister aan de tand over achterstanden Kifid

De D66-politicus verwijst in zijn Kamervragen naar cijfers die de website Das Kapital vorige maand oplepelde onder de kop ‘Het Kifid heeft best een groot probleem’. Volgens het stuk duurt het vaak meer dan 100 dagen voordat het instituut naar een klacht kijkt. De behandeling loopt vertraging op door ziekte en een tekort aan secretarissen.

Paternotte wil van minister Hoekstra weten of de behandeltijd van klachten de afgelopen jaren inderdaad is opgelopen. “Klopt het, dat voor het toewijzen van een secretaris aan een zaak normaal gesproken tien weken de tijd genomen wordt, terwijl het streven is in 95% van de gevallen een dossier binnen veertien dagen aan een secretaris toe te wijzen? Klopt het voorts dat deze termijn nu vaak verlengd wordt met nog eens acht weken?”, vraagt hij.

Verzuim en verloop

Het kamerlid wil bovendien cijfers over hoe vaak de interne streefnormen worden gehaald. Die zijn zeven dagen voor het laten weten of een klacht behandelbaar is, veertien dagen voor het toewijzen van een secretaris en 180 dagen voor het afhandelen van het dossier.

Tevens vraagt Paternotte naar het verzuimpercentage bij Kifid over de afgelopen vijf jaar, uitgesplitst naar jaar. “Klopt het dat het verloop onder secretarissen bij het Kifid hoog is, zoals aangegeven in mails aan consumenten? Wat is hiervoor de verklaring?”, voegt hij daaraan toe.

Verkorting behandeltijd

De minister moet bovendien verklaren of hij 180 dagen behandeltijd een redelijke norm vindt. Ook wil Paternotte dat de bewindsman toelicht hoe gezorgd wordt voor versnelling van de klachtenafhandeling en welke verantwoordelijkheid hij daar zelf voor voelt.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.