nieuws

Japanse verzekeraar wil kunstmatige intelligentie 90% van administratief werk laten doen

Branche 1663

De Japanse verzekeraar Mitsui Sumitomo zet artificial intelligence (AI) in om 90% van de administratieve taken over te nemen op de salesafdeling. Dit moet de totale werklast van de verzekeraar met een vijfde verminderen. De arbeidskrachten die vrijkomen, worden ingezet om het verkoopwerk van verzekeringsagenten te ondersteunen.

Japanse verzekeraar wil kunstmatige intelligentie 90% van administratief werk laten doen

Mitsui Sumitomo, het moederbedrijf van de Britse verzekeraar MS Amlin, vervangt de komende drie jaar mensenhanden door computersystemen met AI. De computer neemt taken over zoals het beantwoorden van vragen van klanten en agenten, maar ook het verwerken van polisaanvragen. Dat schrijft het in Tokio gevestigde Aziatische nieuwsplatform Nikkei Asia Review.

15.000 banen veranderen

De werknemers die hierdoor hun baan zien verdwijnen, zet Mitsui Sumitomo in voor verkoopwerk en ondersteuning van de verzekeringsagenten. Alle 15.000 binnenlandse functies gaan vanaf 2018 op de schop, schrijft de nieuwssite. Werknemers krijgen niet alleen nieuwe functies in de verkoop, maar ook in de schadeafwikkeling, productontwikkeling en andere gespecialiseerde gebieden die niet of moeilijker geautomatiseerd kunnen worden.

Geautomatiseerd claims afhandelen

Andere Japanse verzekeraars nemen soortgelijke maatregelen, meldt Nikkei Asia Review. Tokio Marine Holdings en Sompo Holdings halen routinematige administratieve taken weg bij mensen om ze in te zetten voor de verkoop van nieuwe producten als cyberverzekeringen. Sompo hoopt in 2018 de werklast voor het afhandelen van autoschadeclaims te halveren.

Begin dit jaar kondigde Fukoku Mutual uit Japan al aan dat de computer de claimafhandeling overneemt van 34 medewerkers. In Europa vond dit navolging bij de Zwitserse verzekeraar Zurich Insurance Group.

Reageer op dit artikel