nieuws

Met een chatbot kun je vragen van klanten veel efficiënter beantwoorden

Branche 702

Als verzekeringsadviseur wil je klanten snel en goed helpen, het liefst 24 uur per dag. Chatbots zijn hiervoor een efficiënte oplossing. Een chatbot kan vandaag de dag communiceren met menselijke eigenschappen: intelligentie, zelflerend vermogen en begrip van menselijke taal. Veel vragen die nu nog telefonisch of per mail worden gesteld, zijn met een chatbot automatisch te beantwoorden.

Met een chatbot kun je vragen van klanten veel efficiënter beantwoorden

Digitalisering helpt adviseurs om nog waardevoller advies te geven aan hun klanten. Een concrete oplossing om mee te experimenteren is de chatbot. Wat begon als een manier om standaard antwoorden te geven op simpele vragen, is inmiddels een zelflerende en intelligente ‘digitale collega’.

Slimme chatbots voor adviseurs

Veel vragen die adviseurs nu telefonisch of per mail beantwoorden, zijn automatisch af te handelen. Achter de moderne chatbot zit een superintelligent en cognitief computersysteem. Zo kan een chatbot veel klantvragen direct beantwoorden en standaard claims en aanvragen afhandelen. Daarbij kan de chatbot ook je CRM-systeem doorzoeken. Om zo klantgegevens en claimhistorie te gebruiken voor een persoonlijk advies. Door de inzet van een chatbot, ben je je klanten snel van dienst. Ook buiten kantooruren. Dat geeft jouw adviseurs meer ruimte om complexe vragen te beantwoorden en persoonlijk contact te intensiveren.


Arno Brons over slimme chatbots

Bewezen efficiënte technologie

Wereldwijd maken veel dienstverleners gebruik van een chatbot. Zo ook Achmea in Nederland. Hun chatbot Evelien handelt voor Centraal Beheer automatisch reisschades af. In korte tijd beantwoorde ze 250.000 klantvragen. Hierdoor nam het e-mailverkeer over reisschade met 40 procent af. Ook voelden klanten zich beter en sneller geholpen: de klanttevredenheid steeg met 38 procent.

De Waarde van advies van Avéro Achmea staat dit jaar in het teken van digitalisering. Inmiddels is er ook een opleiding Digitale Transformatie voor adviseurs ontwikkeld in samenwerking met Nyenrode Business Universiteit. Lees meer op Voorzie.nl.

Dit is een partnerbijdrage van Avéro Achmea. Bekijk hier een volledig overzicht van partnerberichten van Avéro Achmea.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.