nieuws

Cas Verhage: ‘Actieve transparantie is de Regenboog Piet van de Grachtengordel’

Branche 6372

Het was slechts een zijlijntje, maar wie Nh1816-directeur Cas Verhage op dit moment tijdens een event de zaalmicrofoon geeft, krijgt automatische een gepeperde mening over actieve provisietransparantie op schade. Zo ook tijdens het seminar ‘Maatwerk leveren in een verschralende markt’, georganiseerd door SureBusiness in het Utrechtse De Fabrique. Verhage herhaalde zijn standpunt dat actieve transparantie niets toevoegt.

Cas Verhage: ‘Actieve transparantie is de Regenboog Piet van de Grachtengordel’

“Ik zat in de zaal toen gastheer Levent Türkmen (directeur SureBusiness) me vanaf het podium een vraag stelde. Op de achtergrond was een dia te zien van een gesneden haring, om het zoet en het zure te symboliseren. Daarop heb ik een korte toelichting op gegeven.”

Amsterdamse Grachtengordel

Hij is er niet milder op geworden, sinds vorige week de AFM en het Verbond van Verzekeraar hun pleidooi voor actieve transparantie wereldkundig maakten. “Dit overkomt ons maar. Het is een missie van de Amsterdamse Grachtengordel, gesteund door de Haagse lobby die geen enkel doel dient.”

Leadvergoeding van € 175

Hij herhaalt zijn stellingname dat ook de klant er niet op zit te wachten. Bovendien liggen volgens Verhage de kosten van Nh1816 in de provinciale markt een stuk lager dan in de volmachtsfeer, het directe kanaal van verzekeraars of bij productvergelijkers. “Bij am: lees ik dat productvergelijkers als Independer een leadvergoeding van € 175 krijgen per klant. Weet de consument dat, en vindt hij dat erg? Wij geven in ieder geval maar 8 dubbeltjes per maand op een avp-polis als provisie.”

Achterhaald idee

Ook in het volmachtkanaal liggen de kosten volgens Verhage veel hoger. “Nh1816 geeft geen volmachten omdat het wat ons betreft een achterhaald idee van de vorige eeuw is. “De kostenlading binnen het volmachtkanaal ligt 3 keer hoger dan bij ons. Aan een schadeverzekering hebben wij 5 cent kosten per maand, in volmacht zijn daar 15 cent kosten aan. Dat is ook niet zo gek, want verzekeraars verwachten van de volmachtbedrijven dat ze ongeveer hetzelfde doen als wat de maatschappijen in het directe kanaal doen. Uit concurrentieoverwegingen vind ik dat niet erg, maar kostenlading is zeker sinds de woekerpolis natuurlijk wel een issue in onze branche.”

‘Wat lost het op?’

Verhage beseft echter ook dat hij vooralsnog een roepende in de woestijn is bij het Verbond van Verzekeraars. “De teneur is in het algemeen dat het verstrekken van actieve transparantie geen probleem is. Maar als we zo gaan redeneren kan ik ook zeggen dat ik niet tegen wereldvrede ben of tegen een tweede veiligheidsgordel in de auto. Maar wat lost het op? Klanten vragen er niet om. Actieve transparantie is als de Regenboog Piet in de grachtengordel. Prima dat hij er is, maar de wereld draait gewoon door. In Harderwijk of Dokkum zijn de mensen gewoon tevreden met Zwarte Piet.”

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.