nieuws

‘Rabobank kan wereldvoedselprobleem niet oplossen’

Branche 1745

Rabobank is op de vingers getikt door de Reclame Code Commissie. De bank mag in een reclamespotje wel dromen over het oplossen van het hongerprobleem, maar beloven dat die oplossing er ook komt, vindt de reclamewaakhond te ver gaan. Rabobank knipt het laatste stukje uit de commercial.

‘Rabobank kan wereldvoedselprobleem niet oplossen’

Volgens dagblad De Limburger bracht een Maastrichtenaar de zaak aan het rollen. Mat Matheij noemt de commercial ‘Growing a Better World Together’ schijnheilig. De campagne maakt reclame voor een driejarig financieringsprogramma van Rabobank voor de agri- en foodsector. Volgens Matheij wekt de spot de suggestie dat je kijkt naar een goededoelenorganisatie. Hij diende daarom een klacht in bij de Reclame Code Commissie.

Oneerlijk

Die vindt dat de reclame ‘misleidend en daardoor oneerlijk’ is, aldus De Limburger. De uitspraak is nog niet gepubliceerd. “Dat de aanpak van Rabobank tot een oplossing van het wereldvoedselprobleem zal leiden, is door Rabobank niet aannemelijk gemaakt”, oordeelt de reclamewaakhond volgens de krant. De bank heeft laten weten het laatste stukje – waarin wordt beloofd het voedselprobleem op te lossen – uit de spot te knippen.

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.