nieuws

Postbodes ingezet als ‘dubbelspion’ voor verzekeraars

Branche 4215

Postbodes zijn volgens platform GeenStijl op ‘secret mission’ voor verzekeraars. Het platform schrijft dat de PostNL postbodes, in opdracht van het bedrijf Infofolio, bij 1.4 miljoen adressen gaan controleren of zij een rieten dak hebben of niet. Die informatie speelt Infofolio weer door aan verzekeraars.

Postbodes ingezet als ‘dubbelspion’ voor verzekeraars

GeenStijl baseert de informatie op een screenshot van het intranet van PostNL. “De postboer stuurt haar bezorgers op pad met een top secret mission: de oranje cargopants van het postbedrijf moeten eind deze maand voor het bedrijf Infofolio bij 1.4 miljoen adressen controleren of er een rieten dak op ligt of niet. Die informatie verkoopt Infofolio dan weer aan een hele trits verzekeraars, zodat die “het risico op brand beter in kunnen schatten”. Dat mag je vermoedelijk ook lezen als ‘de premie verhogen’. Lekker idee hoor, dat je PostNL-bezorger fungeert als dubbelspion voor andere bedrijven”, schrijft GeenStijl. De landelijke proef die Infofolio in samenwerking PostNL uitvoert start 28 november.

Spionagegevaar

GeenStijl schrijft verder: “De brievenbezorger kan immers zonder verdenking je tuinpad, erf of oprit op wandelen – maar ondertussen verzamelen deze drones dus ongevraagd data voor derden. Hondenbelasting? Tuintegeltaks? Of je hout stookt? Verboden dieren op het erf? Onverzekerde auto achter je schuur? Te dicht op de erfgrens gebouwd? Wie weet wat de postbode allemaal opschrijft. Nog een vraag, PostNL: krijgen die krap betaalde postbestellers eigenlijk wel een toeslag voor hun bijbaan, of zet de directie haar personeel schaamteloos in voor dubbele taken waar PostNL natuurlijk zelf wel dik voor factureert aan Infofolio? Man man man. Wij maar denken dat het moderne spionagegevaar uit sleepwetten en andere digitale bedreigingen kwam. Blijkt het gewoon je eigen postbode te zijn.”

Deventer en Breda

Infofolio verzamelt informatie voor andere bedrijven, waaronder verzekeraars. In de tekst uit de screenshot valt te lezen dat het bedrijf in samenwerking met PostNL de proef op kleine schaal al heeft getest in Deventer en Breda. “Infofolio is tevreden met de uitkomsten daarvan en heeft ons gevraagd om nu door het hele land daken te bekijken. Dat zijn vooral adressen buiten de steden.”

In de uitleg waarom PostNL dit doet staat: “Klanten vragen om nieuwe dienstverlening en daar spelen we op in. PostNL heeft een uniek landelijk netwerk met bezorgers die vijf dagen in de week langs alle adressen in Nederland komen.”

 

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.