nieuws

Nieuw Aon gaat terug naar 12 kantoren

Branche 8302

Waar Aon en UMG nu nog samen op 32 locaties zitten door heel Nederland, zijn dat straks nog maximaal 12 locaties. De inkrimping in het kantorennet is onderdeel van de integratie van UMG binnen Aon. Gisteren werd de overname officieel beklonken.

Nieuw Aon gaat terug naar 12 kantoren
V.l.n.r. Coen Mom, Marc van Nuland, Rogier Sparreboom (c) Roel Dijkstra / Foto: Dennis Wisse

De nieuwe directie van het bedrijf was gisteren bijeengekomen op het hoofdkantoor van Aon in Rotterdam. Marc van Nuland, CEO van Aon Risk Solutions stelde tevreden vast dat de biedingsstrijd om UMG, die in juni losbarstte, definitief in het voordeel van Aon was beslecht. “De overname zorgt ervoor dat we als adviseur en makelaar meer inkoopkracht hebben. Daarnaast heb je schaalgrootte nodig om te investeren in talent, technologie en innovaties om zo onze leidende positie te verstevigen zodat je als adviesbedrijf nog beter voor de dag komt.”

Strategische fit

Ook passen beide bedrijven volgens hem goed naar elkaar als wordt gekeken naar klanten waar beide bedrijven zich op richten. “Wij opereren hoofdzakelijk voor de large corporates en de large nationals, waar UMG zich meer richt op de -vaak wat grotere- MKB-bedrijven en consumenten. De strategische ‘fit’ is overduidelijk.”

Prachtige doorstart

Ook bij Coen Mom, nu nog CEO van UMG, en straks bestuurder bij Aon overheerst de tevredenheid. “Natuurlijk is het jammer als je afscheid moet nemen van je familie, maar tegelijkertijd is UMG ook altijd een beetje vreemde eend in de bijt van Aegon geweest. Je hoort als onafhankelijk adviesbedrijf toch meer thuis bij een makelaar dan bij een verzekeraar. De overname door Aon zie ik als een prachtige doorstart. Zeker voor de bovenkant van onze huidige klantenkring is onze nieuwe positie enorm kansrijk.”

Internationale activiteiten

Nu nog maakt UMG gebruik van een mondiaal netwerk van onafhankelijke adviseurs voor Nederlandse klanten met internationale activiteiten die op dat vlak een adviesbehoefte hebben. Mom: “Die klanten bedienen we nu ook, maar straks zijn we het gewoon zelf. Je belt gewoon een collega van Aon in het land waar jouw klant actief is.” Van Nuland: “De adviesstandaard is bij Aon wereldwijd overal hetzelfde.”

Sterker op schade

Door de samensmelting verdwijnt er wel wat concurrentie uit de markt. Bij de grotere MKB-bedrijven zaten beide partijen nogal eens in elkaars vaarwater. Voor de Autoriteit Consument en Markt was dit geen beletsel. “Die toestemming was er vrij snel, ook omdat we bijvoorbeeld op vlak van affinities (specifieke verzekeringen voor specifieke doelgroepen) nog altijd een relatief kleine speler zijn”, aldus Van Nuland. Bang dat de combinatie door het wegvallen van concurrentie juist minder klanten gaat bedienen is hij niet. “Het deel waarop wij nog met elkaar concurreren is klein. Veelal bedienen wij klanten vanuit verschillende diensten. Door die diensten samen te voegen wordt het voor de klant alleen maar efficiënter. UMG is bijvoorbeeld heel sterk op zorg, gericht op werknemers, wij zijn sterker op schade.”

Impact op team

Rogier Sparreboom, CFO van Aon Nederland, staat aan het hoofd van het gezamenlijke team dat de integratie van UMG binnen Aon moet begeleiden. “Alle werkstromen van Aon en UMG werken samen hoe de nieuwe organisatie het beste kan worden ingericht. Dat moet uiteindelijk synergievoordeel opleveren.” De impact voor een gezamenlijke team van 2.900 werknemers is nog niet duidelijk. Wel zal de nieuwe organisatie teruggaan in het aantal kantoren. Nu werkt Aon van 7 locaties, waaronder het hoofdkantoor in Rotterdam. UMG heeft 32 kantoren op 25 locaties. “Uiteindelijk blijven daar maximaal 12 locaties van over”, aldus Sparreboom.

Lokale aanwezigheid

Lokale aanwezigheid is in de optiek van Van Nuland nog steeds belangrijk. “Maar niet om klanten te ontvangen. Die komen niet meer naar kantoor. Helemaal gecentraliseerd werken is niet wenselijk. Regio-kantoren zorgen voor de lokale kennis die je moet hebben om je klanten te bedienen. En ook van werknemers kan je niet verwachten dat ze dagelijks uren moeten rijden.”

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.