nieuws

Digitaal transformeren, maar hoe dan?

Branche 1038

Met vette uitroeptekens achter krantenkoppen dat superintelligente computers ‘de wereld veroveren’, lijkt het alsof je als ondernemer-zonder-zelflerende-chatbot steeds achter de feiten aanloopt. Maar is dat zo?

Digitaal transformeren, maar hoe dan?

Hoewel de ontwikkeling van kunstmatige intelligentie zich in razend tempo voltrekt, is het (nog) geen Zwaard van Damocles. Wel is het van belang dat advieskantoren beginnen met oriënteren en niet afwachten; voorlopers in de financiële branche hebben hun eerste stappen al gezet. Hoewel ook zij nog pionieren en experimenteren, hebben zij de hobbels al gehad. Dat maakt hun voorsprong nu, maar vooral in de nabije toekomst, direct groter.

Drie tips

De overgrote meerderheid van de advieskantoren is nog niet zo ver. Maar hoe begin je? Deze drie tips helpen je op weg om die eerste stappen te zetten:

1. Zoek in je verkenning anderen op
Het thema Digitalisering is zo groot, dat het verstandig is om je licht op te steken bij anderen. Bezoek symposia, volg seminars, praat met andere adviseurs die met hetzelfde bijltje hakken. Al die verschillende geluiden zorgen ervoor dat je een beter beeld krijgt van wat kunstmatige intelligentie-oplossingen voor je kunnen doen. Het is een relatief passief begin, maar wel nodig om later grote stappen te kunnen zetten. Om kansen te ontdekken die je niet voor mogelijk hield. De digitalisering is al in gang gezet en het is nu aan de financiële branche om de kansen te benutten op een manier die bij je onderneming past.

2. Bepaal je bedrijfsstrategie voor de toekomst
Maar wat past er bij je? Daarvoor is het belangrijk om je strategie te bepalen, nog voordat je ook maar één digitale oplossing kiest. Schets eerst scenario’s met businessmodellen (in acquisitie, advies of beheer) die je kansrijk acht als je er nieuwe technologieën bij inzet. Beschrijf ook hoe je je organisatie in de verandering meeneemt. Welke knelpunten je voor je ziet. Dit inzicht is de basis voor elk verandertraject. Dus ook voor digitale transformatie. Wil je hier meer over weten? Volg dan de tweedaagse masterclass Digitale Transformatie van Voorzie en Nyenrode Business Universiteit. Lees hier meer over op Voorzie.nl.

3. Durf te experimenteren
Weet je welke strategie je gaat volgen, dan kun je je gaan oriënteren op de digitale oplossingen. Dat is uitproberen. Superintelligente systemen zijn nog zo nieuw dat je geen geplaveide weg hoeft te verwachten. Wat je wel kunt doen: klein beginnen, zodat de alledaagse zaken op kantoor gewoon doorgaan. Kies bijvoorbeeld een bedrijfsproces waarin de toegevoegde waarde van technologie snel duidelijk wordt. Denk bijvoorbeeld aan het digitaal afhandelen van klantvragen met een chatbot.

Start-up beginnen

Zelfs het beginnen van een startup-bedrijf náást je dagelijkse adviespraktijk is een optie. Zo lang je los van de alledaagse bedrijvigheid uitprobeert, heb je alle ruimte om te experimenteren. Je bestaande organisatiecultuur en dienstverlening werpen daar geen drempels op. Je kunt je klanten dus gewoon blijven bedienen op de vertrouwde manier. Bijkomend voordeel: als je hier successen boekt, is het overtuigen van medewerkers om in de verandering mee te gaan gemakkelijker. Je zult ermee kunnen aantonen dat veel medewerkers meer tijd overhouden om zich bijvoorbeeld te specialiseren. Dat kan de medewerkerstevredenheid uiteindelijk zelfs positief beïnvloeden.

De Waarde van advies van Avéro Achmea staat dit jaar in het teken van digitalisering. Inmiddels is er ook een opleiding Digitale Transformatie voor adviseurs ontwikkeld in samenwerking met Nyenrode Business Universiteit. Lees meer op Voorzie.nl.

Dit is een partnerbijdrage van Avéro Achmea. Bekijk hier een volledig overzicht van partnerberichten van Avéro Achmea.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.