nieuws

‘Branche moet geen stammenstrijd voeren over actieve transparantie’

Branche 1646

“Als je het vertrouwen van de klant wilt winnen, moet je beginnen met zelfvertrouwen.” Dat zei Adfiz-directeur Enno Wiertsema dinsdagochtend in Utrecht tijdens de paneldiscussie op de 27ste am:dag die als thema droeg ‘Building Trust’. Met Karina Raaijmakers (AFM), Jos Baeten (ASR) en Annemarie van Gaal (ondernemer en columnist) ging hij in debat, met name over het pleidooi van de AFM voor actieve provisietransparantie op schade. “Meer regels versterken het vertrouwen niet”, aldus Wiertsema.

‘Branche moet geen stammenstrijd voeren over actieve transparantie’

“Volgens mij gaat het om iets heel basaals: om de vergoeding voor een geleverde dienst. Als transparantie helpt om het vertrouwen in de financiële sector te herstellen, dan is dit een logische stap om te zetten”, hield Karina Raaijmakers (AFM) de Jaarbeurs voor. In een zaal vol adviseurs bevond ze zich met haar pleidooi voor actieve transparantie op schadeprovisie in het hol van de leeuw.

Administratieve humbug

Waarom moeten consumenten weten hoeveel een adviseur aan ze verdient, wilde dagvoorzitter Jort Kelder van Raaijmakers weten. Maar daar gaat het volgens de toezichthouder niet om. “De klant heeft behoefte aan een dienst en gaat daarvoor naar het intermediair. Het gaat er niet om wat die verdient, maar wel wat de klant indirect betaalt voor een product.”

Van panellid Jos Baeten kreeg Raaijmakers bijval. “Ik vind dit best redelijk klinken”, gaf de CEO van ASR toe. “We moeten alleen zorgen dat we geen stammenstrijd gaan voeren voor of tegen actieve transparantie. Daar heeft de branche niets aan. Het debat zou moeten gaan over welke problemen we moeten oplossen en hoe we dat kunnen doen. Stappen zetten in de richting van transparantie kan niemand op tegen zijn. Je moet alleen niet iedere regel gaan uitspecificeren. Dan krijg je administratieve humbug.”

Moeilijk woord

Ondernemer en columnist Annemarie van Gaal kon vervolgens op applaus uit de zaal rekenen toen ze zei dat consumenten transparantie een moeilijk woord vinden. “Als je het hebt over actieve transparantie op schadeprovisie dan ben je ze helemaal kwijt.” Van Gaal pleitte daarom voor vereenvoudiging. “We moeten de kerstboom aftuigen, we hebben simpele producten nodig, geen polisvoorwaarden.”

Ongevraagde transparantie

Enno Wiertsema van branchevereniging Adfiz stuit het tegen de borst dat Nederland in Europa het braafste jongetje van de klas wil zijn als de politiek het advies van de AFM volgt. “Er is geen adviseur die tegen transparantie is, maar dit is ongevraagde transparantie over een deel van de kosten. Het is niet eens mogelijk om die in een eerste gesprek te vertellen. De IDD (Europese richtlijn verzekeringsdistributie, red.) schrijft voor dat adviseurs vertellen hoe ze worden beloond. Waarom wil Nederland dan een stap verder gaan?”

Koploper

“De markt voor financiële dienstverlening is een lokale markt. We staan ervoor om die in Nederland zo goed mogelijk te maken”, reageerde Raaijmakers. “En dat lukt. We zijn bezig in Europees verband koploper te worden.” Wiertsema knikkend: “Eens. We leveren meer kwaliteit dan de ons omringende landen. Het is niet nodig om nog een stap verder te gaan”

Geen schaamte

ASR-baas Baeten vermoedt dat de sector op termijn niet aan actieve provisietransparantie ontkomt. “In het hier en nu is het niet nodig, we hoeven in de schademarkt geen directe misstanden op te lossen, maar op termijn valt niet uit te leggen dat we niet transparant willen zijn. Het intermediair hoeft zich bovendien niet te schamen dat ze voor de dienstverlening betaald wordt.”

Ingewikkelde rekenexercities

“Provisie heeft de lading van bonussen”, deed Van Gaal nog een duit in het zakje. “Alsof het iets is dat je rechtstreeks is dat je in je zak steekt. Waarom kun je niet op je factuur zetten wat jouw omzet is en wat de omzet is van de verzekeraar?” Raaijmakers zag daar wel wat in. “We willen voorkomen dat dit ingewikkelde rekenexercities worden”, probeerde ze de zaal gerust te stellen.

Dat leek niet te lukken. “Waar moeten we mee stoppen”, vroeg een congresbezoeker. “We praten over een oplossing voor een probleem dat niet bestaat. Waarom is het relevant de hele kostenstructuur door te spreken als iemand een autoverzekering wil afsluiten? Waarom steken we zo veel energie in iets dat geen probleem is?”

Zeventje

“We hebben in de presentatie gezien dat het vertrouwen in de branche niet hoog is”, antwoordde Raaijmakers, verwijzend naar het onderzoek dat Fred de Jong eerder vanochtend presenteerde over vertrouwen in de sector. “Maar we zien ook dat meer regels het vertrouwen niet versterken”, riposteerde Wiertsema.

Volgens de Adfiz-voorman neemt het vertrouwen in advies toe hoe meer mensen in aanraking komen met een adviseur. Annemarie van Gaal zette daar haar vraagtekens bij. “Het intermediair geeft zichzelf een zeventje als het gaat om betrouwbaarheid”, verwees ze ook naar het vertrouwensonderzoek. “Waarom geven ze een zeven, vraag ik me dan af. Vertrouwen ze hun advies niet? Je zou verwachten dat je jezelf een negen geeft.”

Groeiend zelfvertrouwen

“Ik weet het niet”, moest Wiertsema erkennen. “Maar ik weet wel dat dat cijfer stijgt en dat wijst op groeiend zelfvertrouwen. Als je het vertrouwen van de klant wilt winnen, moet je beginnen met zelfvertrouwen.” Op Kelders vraag hoe Wiertsema de vertrouwenskwestie wil oplossen, antwoordde hij: “Door met de adviseur om tafel te gaan. We moeten gaan uitleggen dat het heel verstandig is advies in te winnen.”

De afsluiting benutte Raaijmakers om te benadrukken dat de AFM met het voorstel voor actieve transparantie absoluut niet pleit voor een algeheel provisieverbod. “Dat is ook niet nodig. Ik denk dat in deze branche heel goed uitlegbaar is wat een adviseur verdient.”

Handhaven

“Als de toezichthouder vertrouwen zo belangrijk vindt”, sloot Wiertsema af, “is dit mijn advies aan de AFM: ga de huidige regels handhaven, in plaats van nieuwe regels te bedenken.” Afgaand op het applaus uit de zaal leek hij in de eerste ronde van de ‘stammenstrijd’ de sympathie van het publiek te hebben gewonnen.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.