nieuws

Willem Bol vol op het orgel tegen Generali, ASR en Vivat

Branche 11305

Ex-showmaster Willem Bol is een nieuw offensief gestart in zijn bittere strijd met Generali over een gestaakte arbeidsongeschiktheidsverzekering. Bol is deze week bij de regionale omroep RTV Oost te zien met een mini-documentaire over zijn lot. Daarnaast heeft hij twee andere claims, tegen Zwitserleven (Vivat) en De Amersfoortse (ASR), aanhangig gemaakt bij klachteninstituut Kifid.

Willem Bol vol op het orgel tegen Generali, ASR en Vivat

Willem Bol (62), de oud-bankier die eind jaren 80 een tv-persoonlijkheid werd dankzij het NCRV-programma Showmasters, leeft al weer tijden berooid met zijn vrouw en puberdochter op een vakantiepark in Heino (Overijssel). Zijn situatie is voor RTV Oost aanleiding om deze week een minidocumentaire over zijn situatie uit te zenden. Alles komt daarin volgens Bol aan bod, van “frauderende verzekeraar” en de Dordtse keuringsarts die in deze kwestie werd berispt door het Medisch Tuchtcollege tot aan de rol van onder meer het Verbond van Verzekeraars en toezichthouder AFM.

Bad faith wetgeving

Behalve de korte documentaire komt RTV Oost kort voor de nieuwe rechtszitting -op 27 november- in deze kwestie met een praatprogramma. Daaraan neemt onder meer emeritus hoogleraar Theo de Roos deel. Hij pleitte eerder in de Zembla-aflevering Verzekerd van Ellende naar Amerikaans voorbeeld voor zogeheten bad faith wetgeving, gericht op het bestraffen van verzekeraars die schade-uitkering doelbewust traineren. Daarnaast is Bol nog in gesprek met een andere televisieproducent om ook landelijk aandacht te generen voor zijn verhaal.

Tasje boodschappen

Dat verhaal draait in de kern om de arbeidsongeschiktheidsverzekering die hij had had lopen bij Generali en die hij moest inroepen toen hij in 2009 arbeidsongeschikt raakte.  In eerste instantie wordt hij voor 80 tot 100% afgekeurd en krijgt hij een maandelijkse AO-uitkering à € 6.500 van Generali. Daar komt de klad in als hij in 2013 wordt herkeurd door een Dordtse verzekeringsarts. De twijfel van die arts leidt ertoe dat de verzekeraar een detective inschakelt die Bol prompt met een tasje boodschappen ziet lopen en zijn auto ziet wassen.

Substantiële inkomsten

Generali zet de uitkering naar aanleiding van die constatering stop, maar in kort geding beveelt de rechter eind 2013 dat de verzekeraar de uitkering moet hervatten omdat ze het bewijs van fraude niet overtuigend vindt. Bijna een jaar later stopt Generali de uitkering echter weer omdat is gebleken, uit door Bol zelf aangeleverde jaarcijfers, dat hij na 2009 nog substantiële inkomsten uit zijn televisieproductiebedrijf had. Ook verlangen de verzekeraar de € 400.000 aan eerder gedane uitkeringen terug.
In de zomer van 2015 verliest Bol een nieuwe rechtszaak tegen Generali. De rechtbank gaat niet mee in de verklaring van Bol dat de inkomsten na het optreden van de arbeidsongeschiktheid hoofdzakelijk betrekking hadden op lopende contracten.

In goed vertrouwen

In de beroepszaak eind deze maand draait het opnieuw om de vraag of Bol deze inkomsten op had moeten geven en of hij dit bewust niet heeft gedaan. Zelf verwijst hij naar een keuring in 2010. “Toen is door de verzekeringsarts vastgesteld dat ik vrijwel volledig arbeidsongeschikt was en dat er dus geen inkomenstoets zou plaatsvinden. Daarvan staat een getuigenverklaring zwart op wit”, aldus Bol. “Ik ben tussentijds ook nooit door mijn adviseur gevraagd om nadere inkomensgegevens. Toen Generali me in 2014 vroeg om de jaarcijfers van de voorgaande jaren, heb ik dat in goed vertrouwen gedaan.”

Amersfoortse en Zwitserleven

Behalve een aov bij Generali had Bol ook twee soortgelijke polissen lopen bij de Amersfoortse (ASR) en Zwitserleven (Vivat). Naar aanleiding van een melding door Generali van de vermeende fraude in het incidentregister, staken ook zij de uitkering aan Bol en vorderen zij eerder uitkeringen terug. Reden voor de oud-presentator om nu ook zijn pijlen op deze twee verzekeraars te richten. Bol heeft inmiddels een klacht tegen beide partijen ingediend bij Kifid en beide partijen zijn daar tegen in verweer gekomen en verwijzen daarbij naar de fraudemelding door Generali.

Overname Generali

ASR wil niet ingaan op de strijd van Bol met Generali, ook al is het de nieuwe eigenaar van Generali Nederland. “De heer Bol is klant bij Generali Nederland. Voor vragen over deze zaak moet je bij Generali zijn en niet bij ASR”, aldus een woordvoerder die daarbij verwijst naar het persbericht over de overname waarin staat dat de activiteiten van Generali uiterlijk in 2020 volledig zijn geïntegreerd.

Champagne ontkurkt

Bol, die inmiddels naast de hernia die hij in 2009 opliep ook lijdt aan Parkinson, diabetes, ernstige depressies en burn-out, wordt er cynisch van. “Ik denk dat de champagne ontkurkt wordt bij ASR en Generali als Monuta mij eerder komt ophalen.”

Reactie Zwitserleven

Zwitserleven stelt in een reactie op de zaak die Bol aanhangig heeft gemaakt bij Kifid: “Wij delen geen informatie over ons contact met individuele klanten”, aldus een woordvoerder. “Over het algemeen: de uitkering van een verzekering vervalt of wordt teruggevorderd indien de klant opzettelijk onjuiste of onvolledige gegevens verstrekt. Dat kan op basis van ons eigen zorgvuldig onderzoek of een uitspraak van de rechtbank. Wij vinden het belangrijk dat de klant ruim de mogelijkheid krijgt om zijn of haar standpunt kenbaar te maken en dat we aanvullende informatie inwinnen voordat een definitieve beslissing wordt genomen. Een melding bij incidentenregister kan voor ons aanleiding zijn om een eigen onderzoek te starten.”

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.