nieuws

KPMG: ‘Verzekeraars en banken ontberen fintech-strategie’

Branche 1328

Minder dan de helft van de traditionele financiële dienstverleners heeft een strategie die gericht is op technologische innovatie. Ze zien fintech weliswaar als belangrijkste bron van verstoringen in de markt, maar ze hebben geen plan om daar op in te spelen. Dat blijkt uit KPMG-onderzoek onder 160 banken, verzekeraars en vermogensbeheerders uit 36 landen.

KPMG: ‘Verzekeraars en banken ontberen fintech-strategie’

Uit het mondiale onderzoek ‘Forging the future’ blijkt dat iets meer dan 40% van de financiële instellingen nog bezig is een fintech-strategie te ontwikkelen. Een op de tien heeft helemaal geen strategie. Van de bedrijven met een uitgewerkt fintech-plan heeft, geeft minder dan de helft aan dat deze strategie in lijn is met de uitdagingen die de bedrijven te wachten staat.

Samenwerking met start-ups

Bijna 60% van de financiële instellingen ziet fintech als de belangrijkste bron voor verstoringen in de markt. Uit het onderzoek blijkt dat samenwerking met andere bedrijven, in het bijzonder met start-ups, de fintech-activiteiten aanzienlijk stimuleert. Ruim 70% van de ondernemingen gaat er vanuit dat fintech-start-ups de komende drie jaar de belangrijkste bron van financieel technologische innovatie zijn. Schaalgrootte als gevolg van samenwerking is volgens veel bedrijven bepalend voor het succes.

Van frontoffice naar backoffice

“Banken, verzekeringsmaatschappijen en vermogensbeheerders zien dat nieuwe technologieën, zoals kunstmatige intelligentie, de blockchain en het ‘internet of things’, de bestaande financiële dienstverlening volledig op zijn kop gaan gooien”, zegt Ank van Wylick van KMPG over het onderzoek. Veel traditionele financiële dienstverleners hebben echter moeite om adequaat te reageren op deze ontwikkelingen. Fintech wordt veelal overgelaten aan afdelingen zonder dat sprake is van een overkoepelende strategie. De meeste fintech-inspanningen zijn op dit moment gericht op de hervorming van de frontoffice en het verbeteren van de klantervaring.”

“Naarmate de sector meer vertrouwd raakt met fintech, zal er meer aandacht komen voor het vernieuwen van de vaardigheden van de middle- en backoffice. Dit soort initiatieven gaat zorgen voor meer efficiëntie en kan leiden tot meer voordeel voor de klant en kan bovendien van invloed zijn op de invoering van allerlei regelgeving”, aldus Van Wylick.

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.