nieuws

Interview met Aegon-topman Maarten Edixhoven

Branche 1993

Het imago van Aegon was wel even wennen voor Maarten Edixhoven na zijn loopbaan bij Zwitserleven. Terwijl het binnen heel anders is, zegt hij. De CEO ziet het als zijn taak om de luiken wijd open te zetten. En hij wil Nederlanders zachtjes wakker kussen uit hun financiële bewusteloosheid. Dat zegt hij in een interview met am:magazine.

Interview met Aegon-topman Maarten Edixhoven

Maarten Edixhoven is sinds januari van dit jaar de baas op het Aegonplein. Hij zegt in het interview dat hij heeft moeten wennen aan het imago van de verzekeraar. “Bij Zwitserleven was dat heel anders, dat merk roept meer sympathie op dan Aegon. Er zit een flinke discrepantie tussen hoe het Aegon-DNA echt is en wat de mensen hier willen en hoe de buitenwacht ons percipieert. Er worden hier echt goede initiatieven ontplooid, maar de luiken kunnen nog veel verder open. Het heeft tijd nodig en bewijsvoering voordat ook de buitenwacht ons ziet zoals we willen zijn.”

Aegon kwam de laatste tijd vooral in het nieuws vanwege de Solvency-regels. De Unirobe Meeùs Groep werd verkocht aan Aon en het moederbedrijf stopte een miljard euro in de Nederlandse dochter. Edixhoven ziet dat positief: “Het is fijn dat we zo’n financieel stabiele holding achter ons hebben staan. Dat is het goeie nieuws in dit verhaal.” Hij heeft niet het gevoel dat hij is gered met ‘geld van mama’. Pareert: “Er is ook heel veel geld naar mama gegaan de afgelopen jaren.”

Jullie stoten af, anderen kopen. Was je niet jaloers op Jos Baeten die Generali kocht?

“Jaloers? Nee, absoluut niet! Ik gun ieder z’n eigen strategie en succes en ik feliciteer collega’s ook altijd. Verder kijk ik liever naar onszelf. Wij hebben ons gericht op het goed krijgen van ons kapitaal. Aegon heeft de flexibiliteit wereldwijd om dat te organiseren. Nu kunnen we weer vooruit. We staan er goed voor, we zijn ING voorbij als de derde hypotheekverstrekker van Nederland, we sluiten ons bij steeds meer technologische platformen aan, we zijn de tweede serviceprovider op het gebied van pensioenen. Dát krijg ik vooral terug van onze stakeholders. En dat kapitaal, ja, dat moest gewoon opgelost worden.”

Is het nu klaar?

“Het is nooit klaar, je bent continu aan het kijken. Maar dit zijn wel heel grote stappen geweest, die komen er voorlopig niet meer.”

Toen je aantrad zei je: wij zijn dol op het intermediair, we hebben zelfs UMG in huis. Dat argument heb je niet meer. Heb je het intermediair daarover gehoord?

“Ik heb daar niets van gehoord. We hebben wel complimenten over de prijs van UMG gehad. En dat is meteen een compliment aan het intermediair. Er zit heel veel waarde in zo’n bedrijf, dat bewijst mijn stelling dat het intermediair, mits het zich vernieuwt, een heel belangrijke rol speelt. Voor Aegon zijn ze by far het belangrijkste distributiekanaal. We zijn de derde hypotheekverstrekker van Nederland dankzij het intermediair. Daarom investeren we ook in die relatie.”

Hoe ga je klanten wakker schudden?

“We moeten ze wakker kússen. We moeten het uit het rationele trekken. Klanten stofzuigen liever dan dat ze met ons bezig zijn, terwijl ze steeds meer zelf verantwoordelijk worden. Er is een latente adviesmarkt voor breder financieel inzicht, bij ons in Nederland nog in de embryonale fase, waar je een beloning voor kunt rekenen. Knab is een schitterend voorbeeld van het samengaan van algoritmes en advies. Veel adviseurs gebruiken de financiële planningssoftware die onder Knab zit in hun advies. Klanten wakker kussen lukt alleen als we het speelser en leuker maken. Daar moeten we meer mee experimenteren.”

Het hele interview staat in am:magazine nummer 35 dat morgen verschijnt en is hier alvast te downloaden.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.