nieuws

Cyberverzekeringen toch niet populair

Branche 1189

Terwijl de gemiddelde schade van incidenten zoals datalekken en bedrijfsstilstand 3,3 miljoen dollar is, hebben bedrijven doorgaans slechts 15 procent van hun maximale niet-materiële schade verzekerd. Zo blijkt uit het rapport ‘Europe, Middle East & Africa Cyber Risk Transfer Comparison’ dat financieel dienstverlener Aon in samenwerking met een onderzoeksbureau op het gebied van privacy, gegevensbescherming en informatiebeveiliging heeft opgesteld.

Cyberverzekeringen toch niet populair

Uit het rapport blijkt dat vier op de tien bedrijven (38%) de afgelopen twee jaar financiële schade leed door cyberincidenten, terwijl zij gemiddeld 15% van de maximale niet-materiële schade met een verzekering hebben gedekt. Volgens het onderzoek staat dit in contrast met de verzekering van materiële schade. Daaraan wordt gemiddeld vier keer meer geld besteed, waardoor meestal ongeveer 60 procent van de maximale materiële schade is gedekt. Een bedrijfsonderbreking door cyberincidenten heeft 50 procent meer impact dan bij materiële schade, blijkt eveneens uit het rapport.

Situatie Nederland

“De gebrekkige verzekering van cyberrisico’s is ook een hardnekkig probleem in Nederland,” aldus Sjaak Schouteren, Manager Cyber Risk Solutions bij Aon. “De diverse maatregelen in het regeerakkoord in het kader van cyberveiligheid ontslaan bedrijven niet van hun eigen verantwoordelijkheid, zoals goed cyber risk management en een gedegen verzekering.” Het nieuwe kabinet reserveert onder meer 95 miljoen euro voor cybersecurity en trekt 10 miljoen euro extra uit voor de uitvoering van de Wet Computercriminaliteit III.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.