nieuws

AFM geeft toetsing ‘Klantbelang Centraal’ uit handen

Branche 3056

De Stichting toetsing verzekeraars (Stv) gaat 3 AFM-onderzoeksthema’s toetsen bij verzekeraars: informatieverstrekking, claimafhandeling en klacht- en feedbackmanagement. Dat staat in de overeenkomst ‘monitoring Klantbelang Centraal’ die de Stv, de Autoriteit Financiële Markten (AFM) en het Verbond van Verzekeraars op donderdag 12 oktober ondertekenden. De AFM toetst deze thema’s in principe niet meer bij de 39 keurmerkhouders. De overeenkomst gaat op 1 januari 2018 in.

AFM geeft toetsing ‘Klantbelang Centraal’ uit handen

Hiermee neemt de sector zelf verantwoordelijkheid voor het thema Klantbelang Centraal. Het Verbond is verheugd dat de AFM het vertrouwen heeft om de regie op de 3 thema’s terug te leggen bij de sector. Tegelijk blijft volgens de koepel een objectieve toetsing gewaarborgd, doordat de Stv als onafhankelijke stichting toetst op een goede naleving van de normen. Algemeen directeur

Richard Weurding: “Verzekeraars, Verbond en Stv voelen zich verantwoordelijk voor het voortdurend centraal stellen van het klantbelang en het verbeteren van de kwaliteit van de financiële dienstverlening en producten, met als doel het gerechtvaardigd vertrouwen van consumenten in verzekeraars te vergroten. Voor verzekeraars betekent de overeenkomst bovendien een efficiency-slag omdat het dubbele toetsing voorkomt”.

AFM legt focus op specifieke risico’s

Merel van Vroonhoven, bestuursvoorzitter van de AFM, zegt: “Ik vind het een positieve ontwikkeling dat de sector zelf ook doorlopend gaat monitoren in welke mate zij het klantbelang centraal stelt. AFM zal zich vooral focussen op specifieke risico’s binnen productcategorieën. Met de ondertekening van de overeenkomst onderschrijven de AFM, het Verbond van Verzekeraars en de Stv het belang van het centraal stellen van de klant, op een manier die de kwaliteit, consistentie en onafhankelijkheid borgt”.

39 bedrijven

Ron van Kesteren, directeur van de Stv ziet de samenwerking als een bewijs van het belang van het Keurmerk voor de sector. “Het is bovendien een bewijs van de kwaliteit van de audits die de stichting uitvoert bij keurmerkhouders”. 39 bedrijven beschikken over het Keurmerk Klantgericht Verzekeren, de verzekeraars en gevolmachtigden met het Keurmerk hebben samen bijna 70% van het totale premievolume.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.