nieuws

Zorgplichtsessie Adfiz: ‘Blaas wettelijke nazorg niet te veel op’

Branche 1788

Een adviseur hoeft de wettelijke nazorg niet gratis te verlenen. Maar adviseurs doen er ook goed aan om de nazorgverplichting niet te veel op te blazen. Dat zei Frits van der Woude, advocaat en partner bij Kennedy Van der Laan, gisteren tegen een zaal vol Adfiz-leden.

Zorgplichtsessie Adfiz: ‘Blaas wettelijke nazorg niet te veel op’

Adfiz hield de zorgplichtsessie voorafgaand aan de jaarlijkse nieuwjaarsreceptie. In het Spant in Bussum waren zo’n tachtig adviseurs bijeengekomen om zich te laten bijpraten over de zorgplicht. Van der Woude, gespecialiseerd in verzekeringsrecht, ging in op de inmiddels bekende zaak waarin klachteninstituut Kifid oordeelde dat de wettelijke nazorg onlosmakelijk is verbonden met het advies – en bemiddelingstraject.

Ingeprijsd
Van der Woude legde uit dat de uitspraak niet betekent dat adviseurs die wettelijke nazorg gratis moeten uitvoeren. “Je hebt al betaald gekregen: het idee is dat die wettelijke nazorg is ingeprijsd in je fee voor advies en bemiddeling.”

Het belangrijkste is, zei Van der Woude, om heel duidelijk met de klant te bespreken wat je voor hem doet en hoe je beloond wil worden. Volgens de jurist is het ook mogelijk om de wettelijke nazorg in een serviceabonnement op te nemen, bijvoorbeeld in combinatie met nog meer aanvullende diensten, maar dan moet de klant wel heel duidelijk weten waar hij exact voor betaalt.

Het lastige is, zei hij, dat de wettelijke nazorg heel beperkt is in omvang. “Het is dus best lastig om aan klanten uit te leggen dat je er geld voor moet hebben. En het gevaar is dat je je eigen dienstverlening te duur maakt.”

Omarmen
Ook zei hij: “Blazen we die wettelijke zorgplicht niet te veel op? Zouden we het niet moeten zien als commerciële kans? Want het levert ook weer mooie contactmomenten op met de klant. Moeten we het niet omarmen?”

Het is onmogelijk om de wettelijke zorgplicht weg te contracteren, besloot Van der Woude. Wanneer je er als adviseur echt van af wil, is teruggeven aan de aanbieder de enige oplossing. Dat is volgens hem wel te regelen in de samenwerkingsovereenkomst (SWO). “Ik ken geen enkele SWO die dat uitsluit.”

Slikken of stikken
Daar had het publiek een hard hoofd in. “Met aanbieders kan je niks regelen. Het is slikken of stikken”, klonk het. Reden voor Adfiz-woordvoerder Joerie van Looij om de zaal mee te geven dat ze dergelijke klachten bij de brancheorganisatie moeten melden. “Als collectief staan we sterker. Dan kunnen we tegen de aanbieder zeggen: jullie willen de zorgplicht niet terug, maar je krijgt hem wél terug.”

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.