nieuws

Wim Heeres (Adfiz): ‘Wij zijn geen machines. We worden geen machines’

Branche

“Adviseurs zijn veruit het beste uitgerust om klanten écht te helpen, beter dan welke prijsvergelijker, omni-channelaanbieder of execution-only formule dan ook.” Met die woorden bond Adfiz-voorzitter Wim Heeres in zijn nieuwjaarstoespraak strijd aan met de kosten- en prijsobsessie die wat hem betreft teveel de branche domineert. Volgens Heeres keren nu al veel klanten die digitaal ‘vreemdgingen’ als spijtoptant bij de adviseur terug.

Wim Heeres (Adfiz): ‘Wij zijn geen machines. We worden geen machines’

In zijn speech deed Heeres een oproep voor eensgezindheid over het ‘feit’ dat advies geld kost. “Het lijkt makkelijk scoren voor consumentenorganisatie, politicus, toezichthouder of aanbieder om steeds vraagtekens bij de beloning te zetten. Maar weet wel, uiteindelijk knijp je daarmee de marges zo uit, dat ook de klantbediening volledig wordt uitgehold. Zo’n race to the bottom is levensgevaarlijk. Zeker in een maatschappij waar consumenten en bedrijven steeds meer eigen verantwoordelijkheid moeten nemen voor hun financiële zekerheid. Gratis advies bestaat niet. Gratis zorgplicht bestaat niet. Gratis hulp bij problemen bestaat niet.”

Ongegeneerd aandacht trekken
Hij zou graag zien dat er meer aandacht komt voor de opbrengst in plaats van de kosten van advies en haalt daarbij de zorgverzekeringen aan. “Dan zie je toch met lede ogen zo’n Pricewise ongegeneerd de aandacht te trekken. En wat hebben ze nu helemaal onderzocht? Dat er budgetpolissen te vinden zijn die goedkoper zijn dan een collectieve restitutiepolis. Kom op, dat mag toch geen nieuws zijn!
We zullen als branche, maar zeker ook met politiek en toezichthouder, korte metten moeten maken met die kosten- en prijsobsessie. Anders is het slagveld van commerciële honger en valse zuinigheid niet te overzien.”

Makkelijker om telefoondeal te vinden
Multichannel is volgens Heeres de norm maar niet het eindstation. Hij omschrijft het als een voor klanten ondoorzichtig spel. “Het lijkt transparant, maar intussen is het bijna makkelijker de beste telefoondeal te vinden. Ik geloof in eenvoud. Zeker met al die nieuwe mogelijkheden. Geef de klant dezelfde polis voor dezelfde prijs, waarbij het niet uitmaakt via welk kanaal hij het contract sluit.
Ondernemers die internet echt snappen doen het precies zo. Of het nu Apple is of Coolblue. Clicks zijn niet goedkoper dan bricks. En het is in ieders belang. Want feitelijk zeggen we daarmee: we gaan niet langer de strijd aan met onszelf, maar met de concurrent. Als adviseurs zitten we trouwens niet in het laagste prijs spel. Ons spel heet de grootste toegevoegde waarde. Wij zijn geen machines. Wij worden geen machines.”

Nooit eenzijdige aan provisie morrelen
“En alle aanbieders die dat echt begrijpen, en die de waarde van advies zien, vinden in ons een prima partner om samen te werken. Die aanbieders begrijpen namelijk dat echt advies onafhankelijk staat van het product, die aanbieders erkennen ook dat advies geld kost, en zullen dus nooit eenzijdig aan onze provisie morrelen. Die aanbieders snappen wat echt klantbelang is!”