nieuws

Onderzoek: meeste verzekeraars scoren onvoldoende op digitale marketing

Branche 7665

Nederlandse verzekeraars hebben hun zaakjes op het vlak van digitale marketing niet op orde. Dat concludeert consultancybureau CACI uit een onderzoek naar de marketingactiviteiten van 25 verzekeraars. Slechts 9 scoren een voldoende en het gemiddelde voor de branche is een 4,9.

Onderzoek: meeste verzekeraars scoren onvoldoende op digitale marketing

CACI onderzocht onder andere de activiteiten van verzekeraars op social media, de laadtijden van mobiele websites, het inzetten van dynamische banners en het gebruik van sitelinks in Google Adwords-advertenties. Volgens het adviesbureau zetten verzekeraars zelfs eenvoudig te implementeren basisprincipes van digitale marketing niet goed in.

Ditzo voert lijst aan
Als beste uit de bus komt Ditzo met rapportcijfer van een 7,1, gevolgd door Zilveren Kruis Achmea (6,9) en Aegon (6,7). Alleen de eerste negen verzekeraars halen een score van 5,5 of hoger. Hekkensluiter onder de 25 onderzochte bedrijven is DSW met rapportcijfer 1,8.

Minder afhankelijk van vergelijkingswebsites
De verzekeraars scoren vooral laag op display, affiliate marketing en social media. Een gemiste kans, aldus CACI, want vooral die laatste twee instrumenten zijn zeer geschikte kanalen om nieuwe klanten mee te werven. Volgens het onderzoeksbureau kunnen verzekeraars via social media een band opbouwen met klanten, waardoor ze op termijn minder afhankelijk worden van vergelijkingswebsites en bovendien meer klantdata kunnen vergaren.

Online labels scoren lager dan moederbedrijf
Opvallend is dat de online labels van grote verzekeringsmaatschappijen verre van uitblinkers zijn in digitale marketing. Zelf (Reaal), Zekur (Univé) en CZdirect (CZ) scoren allemaal lager dan het concern waarvan ze deel uitmaken. Ditzo (dochter van ASR) is hierop een uitzondering.

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.