nieuws

Japanse verzekeraar laat computer claims afhandelen

Branche 3054

De Japanse verzekeraar Fukoku Mutual Life Insurance vervangt 34 medewerkers door een computer. De IBM Watson Explorer, een artificial intelligence (AI) system, moet vanaf deze maand de claims gaan afhandelen. Fukuoku Mutual verwacht een productiviteitsstijging van 30 % en een jaarlijkse besparing van $ 1,1 miljoen op salariskosten.

Japanse verzekeraar laat computer claims afhandelen

Dat schrijft de Japanse krant The Manichi. Het AI-systeem dat de verzekeringsmaatschappij wil invoeren is volgens IBM een “cognitieve technologie die kan denken als een mens en gegevens kan interpreteren inclusief ongestructureerde tekst, afbeeldingen, audio en video”.

Medische attesten doorspitten
De Watson Explorer gaat medische attesten doorspitten en andere documenten die nodig zijn om claims af te handelen, zoals de medische geschiedenis en de lengte van verblijf in een ziekenhuis. Het systeem bepaalt hoe hoog het uit te keren bedrag is en checkt of de verzekerde extra dekkingen heeft afgesloten. De uiteindelijke beslissing over een uitbetaling wordt genomen door een medewerker van Fukoku Mutual.

De Japanse verzekeraar verwacht dat eind maart al 34 medewerkers overtallig zijn doordat het AI-systeem hun werk overneemt. Invoering van Watson kost 200 miljoen yen ($ 1,7 miljoen). Aan salariskosten denkt Fukoku Mutual 140 miljoen yen ($ 1,1 miljoen) minder kwijt te zijn. De productiviteit kan met 30 % omhoog omdat de computer veel efficiënter medische rapporten kan lezen.

Meer verzekeraars testen AI-systeem
Drie andere Japanse verzekeraars zijn ook al bezig met het testen of zelfs implementeren van AI-systemen. Volgens businessnieuwswebsite Quartz, die ook over de introductie van Watson bij Fukoku Mutual schrijft, zijn AI-systemen klaar om op kennis gebaseerde beroepen in de financiële dienstverlening en verzekeringsbranche over te nemen. Quartz citeert uit een Harvard Business Review: “Dat kan omdat veel banen bestaan uit taken die kunnen worden opgedeeld in standaardstappen.”

Of dat betekent dat menselijke krachten snel worden vervangen door computers, is echter maar de vraag, stelt Quartz de lezers een beetje gerust. “Bijna alle banen bevatten belangrijke elementen die computers in de nabije toekomst niet aankunnen”, schrijft Harvard Business Review. “En toch moeten we toegeven dat er kennisintensieve banen zijn die zullen verdwijnen door de opkomst van robots.”

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.