nieuws

De superrijken verzekeren

Branche 2316

Van Ferrari’s tot luxe Zwitserse horloges: welgestelde mensen houden vaak van bijzondere, dure spullen. Dat heeft gevolgen voor hun verzekeringsdekking.

De superrijken verzekeren

Volgens vastgoedconsultant Knight Frank nam het aantal extreem rijke mensen -met een netto vermogen van 30 miljoen dollar of meer- wereldwijd met 60 procent toe. Iets lager op de ladder staan 13 miljoen zeer rijke mensen met een totaal vermogen van 66 biljoen dollar. Dat is vergelijkbaar met de totale omvang van de wereldwijde aandelenmarkten.

De risico’s van rijkdom

De rijken delen een aantal risicokenmerken, weet Tara Parchment, personal risk services manager UK and Ireland bij Chubb. “Zeer welgestelde mensen hebben meerdere huizen en verhuizen waardevolle bezittingen van de ene woning naar de andere. Daarnaast bezitten ze dure objecten zoals superjachten of wijncollecties.”

Londen en New York zijn als verblijfplaats favoriet. De Britse hoofdstad kent de hoogste concentratie rijken ter wereld. Rijke mensen reizen bovendien veel. Uit onderzoek naar het gebruik van privévliegtuigen in het VK blijkt dat een aantal elk jaar in januari naar Davos reist om te gaan skiën, in april de Masters in Augusta bijwoont en in mei naar de Grand Prix van Monaco gaat. Het jaar wordt afgesloten met Art Basel in Miami.

In de afgelopen tien jaar stegen de prijzen van dure wijnen met 241 procent

En dan is er nog de trend om te beleggen in ‘fysieke activa’, zoals klassieke auto’s, kunst, juwelen of uitzonderlijke Bordeauxwijnen. In de afgelopen tien jaar stegen de prijzen van dure wijnen met 241 procent. Alleen oldtimers werden nog duurder en stegen 490 procent in prijs. Een schilderij van Paul Gauguins bracht op een veiling bijna 300 miljoen dollar op. En een blauwe diamant ging in mei 2016 van de hand voor 40 miljoen pond.

Toenemende vraag

De verschuiving naar hobby-investeringen leidt tot een verhoogde verzekeringsvraag. Dus groeit de verzekeringsmarkt voor de superrijken. Specialistische verzekeringen waren nog nooit zo belangrijk als nu, stelt Christopher Tully, managing director van Chubb-agent Symmetry Private Insurance. “De rijken worden steeds rijker en de waarde van hun bezittingen was nog nooit zo hoog. Dus ze hebben veel te verliezen.”

Een van de grootste uitdagingen voor rijke klanten is het bepalen van de verzekerde waarde. Die moet overeenstemmen met de werkelijke waarde van objecten. Zo werd Tully benaderd door iemand die zijn juwelencollectie sinds de jaren negentig niet meer had laten taxeren. De afgelopen twintig jaar is de waarde van goud en diamanten echter verdubbeld.

Veel rijken regelen hun verzekeringen zelf, of besteden dat uit aan anderen. “Maar al te vaak resulteert dat in ongeschikte producten, onderverzekering of erger”, zegt James Wasdell, directeur van Chubb-agent Quantum Underwriting Solutions.

De juiste verzekering

De voorwaarden van verzekeringspolissen lopen sterk uiteen. Sommige verzekeraars proberen hun dekkingen te beperken; ze kunnen eisen dat waardevolle objecten zoals horloges en juwelen in een bankkluis worden opgeborgen als ze niet gebruikt worden. Vermogende klanten willen echter verzekeringen die hun levensstijl niet in gevaar brengen. Tully: “Verzekeraars als Chubb zullen dat zoveel mogelijk proberen te vermijden.”

‘In het leven van rijke mensen kan zoveel meer fout gaan’

Volgens Parchment doet een goede verzekeraar veel tijd en moeite om inzicht te krijgen in de levensstijl en de vermogensopbouw van klanten. “Meestal ontmoeten we onze klanten en bezoeken we hun huizen. We willen voorkomen dat er bij schade onduidelijkheden over de dekking ontstaan.”

Verzekeren is meer dan het beschermen van waardevolle bezittingen. Het gaat ook om iemands levensstijl. Zo biedt Chubb ook dekking voor gezinsbescherming. “Dan worden ook de kosten van psychische hulp na een inbraak of carjacking betaald.”

Tully licht toe dat verzekeringen voor deze doelgroep verder gaan dan de traditionele dekking voor brand, diefstal en waterschade. “In het leven van rijke mensen kan zoveel meer fout gaan. Het aanbieden van nieuwe verzekeringsproducten zoals tegen cybermisdaad en gezinsbescherming wordt steeds belangrijker.”

Dit artikel is een bewerking van ‘Insuring the superrich’ uit Progress Magazine.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.